생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 7
2. 연구 문제 9
3. 연구 내용 9
4. 연구 방법 11
II. 학교홈페이지 기능과 활용 방향 13
1. 전자정부의 개념과 추진현황 13
(1) 전자정부의 개념 13
(2) 전자정부의 역사 14
(3) 전자정부의 추진현황 16
2. 교육행정정보화와 교육행정정보시스템 23
(1) 교육정보화 정책 23
(2) 교육행정정보화 26
(3) 교육행정정보시스템 28
3. 학교 홈페이지의 기능 30
(1) 인터넷과 웹(Internet & Web) 30
(2) 사이버 학교(Cyber School) 34
(3) 학교 홈페이지(School Homepage) 38
4. 학교홈페이지의 활용 가능성과 방향 41
(1) 전자정부에서 얻은 시사점 41
(2) 교육행정정보화에서 얻은 시사점 42
(3) 사이버 학교와 학교홈페이지에서 얻은 시사점 43
III. 학교홈페이지 운영 사례 연구 45
1. 사례 연구의 개요 45
2. 사이버 공동체의 구성 47
3. 사이버 교육활동의 강화 51
4. 인성교육의 유연화 54
5. 학생자치 활동의 활성화 55
6. 학교 관련 정보의 접근성 제고 57
7. 구성원간 문제해결의 중재 58
8. 요약 및 논의 62
IV. 학교홈페이지 운영에 관한 설문조사 65
1. 설문조사의 개요 65
2. 학교 홈페이지에 대한 만족도 67
3. 학교 홈페이지 운영에 대한 요구 76
4. 요약 및 논의 86
V. 홈페이지를 활용한 학교행정의 효율화 방안 90
1. 기본방향 및 전제조건 90
2. 사이버 공동체의 구성 92
3. 사이버 교육 활동의 강화 93
4. 인성 교육의 유연화 94
5. 학생자치활동의 활성화 95
6. 학교관련정보의 접근성 제고 96
7. 구성원간 문제해결의 중재 97
VI. 결론 99
1. 결론 99
2. 제언 101
참고문헌 103
부록 105
Abstract 112
〈표I-1〉 설문조사 대상 11
〈표I-2〉 설문지 구성요소 12
〈표III-1〉 학교홈페이지 관리 및 구성 내용 비교 46
〈표III-1〉 학교홈페이지 운영 사례 연구 결과 비교 (○:우수, △:보통, X:미흡) 63
〈표IV-1〉 연구대상자의 일반적 특성 66
〈표IV-2〉 학교의 교육목표 정보제공에 대한 만족도 68
〈표IV-3〉 학교 이미지 제고에 대한 만족도 69
〈표IV-4〉 교육의 질적 향상에 대한 만족도 70
〈표IV-5〉 학교 경영의 투명성에 대한 만족도 71
〈표IV-6〉 구성원의 관계 향상에 대한 만족도 72
〈표IV-7〉 학교 교육활동 정보제공에 대한 만족도 73
〈표IV-8〉 구성원의 의견개진에 대한 만족도 74
〈표IV-9〉 학교 홈페이지의 학교행정 기여에 대한 만족도 75
〈표IV-10〉 학교의 교육목표 정보제공에 대한 요구도 76
〈표IV-11〉 학교 이미지 제고에 대한 요구도 77
〈표IV-12〉 교육의 질적 향상에 대한 요구도 78
〈표IV-13〉 학교 경영의 투명성에 대한 요구도 79
〈표IV-14〉 구성원의 관계 향상에 대한 요구도 80
〈표IV-15〉 학교 교육활동 정보제공에 대한 요구도 81
〈표IV-16〉 구성원의 의견개진에 대한 요구도 82
〈표IV-17〉 학교 홈페이지를 학교행정 발전에 활용하기 위한 개선 사항(복수응답) 83
〈표IV-18〉 학교 홈페이지 활성화를 위한 노력의 주체 84
〈표IV-19〉 학교 홈페이지와 학교 행정에 대한 의견 85
〈표IV-20〉 현재 학교홈페이지에 대한 만족도(평균값) 87
〈표IV-21〉 이상적 학교홈페이지에 대한 요구도(평균값) 88
〈그림II-1〉 국가정보화 추진 체계표 19
〈그림II-2〉 대한민국 전자정부의 모습 22
〈그림II-3〉 이동통신세대를 위한 ITU보고서(2002.9) 31
〈그림II-4〉 인터넷 이용자수와 증가율(2002. 6, KRNIC) 31
〈그림II-5〉 학교의 기능과 사이버 및 면대면 학교의 역할 36
〈그림II-6〉 새로운 학교교육체제의 구성 37
〈그림III-1〉 J고등학교 홈페이지와 '우리들 얘기'채널 48
〈그림III-2〉 S고등학교 '학부모게시판' 50
〈그림III-3〉 J고등학교 교수-학습지도안 홈페이지 등재 51
〈그림III-4〉 S고등학교 홈페이지와 음악과 사이버교실 53
〈그림III-5〉 J고등학교 홈페이지 [그림그리기]놀이를 통한 인성교육상담 활동 55
〈그림III-6〉 J고등학교 온라인 신문 -'지고넷 인터넷 신문' 56
〈그림III-7〉 J고등학교 홈페이지 '학교소개' 채널 58
〈그림III-8〉 J고등학교 C.I 개정안 인터넷설문조사 결과 알림 60
〈그림III-9〉 B고등학교 홈페이지의 급식실 게시판 61
초록보기 더보기
The purpose of this study is to find out the method that the Internet and school homepage which is the point of the information society can be used in school educational administration and management. So the followings are presented and studied to find its way.
First, how is the school homepage used in the school administration?
Second, how much are students and parents content with the school administration using homepage, and what do they ask for about it?
Third, what is the way of efficient school administration using homepage?
This study made use of the questionnaire, literature research and sample research in order to study the way of efficient school administration using homepage.
First, literature research was used for the theoretical analysis about electric government, educational information, information of educational administration and operation of school and class homepage. And I collected materials after surfing the applicable homepage to supplement that literature research.
Second, four high school homepages were observed for this research and their cases were studied.
Third, the questionnaires were distributed to the teachers in four high schools. They are professional high schools in metropolitan new towns and small cities which are subjects of study for homepage management. And questionnaires were given out to three groups of students, parents and teachers and their results of statistics were analyzed.
The summary of the research results to try to find the efficient method of school administration using homepage is as follows.
First, it was found that school homepage provides administrative service of high quality to people who are customers of the country, increases productivity of the country and maximizes productivity of school administration through e-government intended clear government administration and efficient information of school administration and should obtain suggestions about production and management from the concept of 'cyber school' which is another school built in imaginary space.
Second, as a result of example research, it was found out that school homepage management by its own web-server, development and acceptance of various educational contents and formation of cyber community.
Principal's powerful mind and support enables school homepage to be maintained, and it can play its role that it can overcome current limit and settle school problems only when school authority and teachers take active and receptive parts in communication with students who are customers of school.
Third, school constituents expect that educational activities of school should be made public through homepage, which will enhance efficiency of school administration. And school homepage should be established as imaginary space which suits teenagers' sense and cultural taste, is democratic and lively.
Fourth, school homepage was found to be used effectively so that control of system which is an important aspect of school administration might be complemented and students' sense of unity and cooperation might be promoted. So in the management of users of school homepage, school authority should pay attention to the management of school homepage by using pen names which reflect advantages of anonymity and real names.
Fifth, school homepage not only includes cyber learning class or subject homepage which supplements learning of regular subjects according to the curriculum but also be used for a space for performance evaluation and special qualification education.
And it can be used as a space of more activated character education by supporting participation, communication and interaction when it plays the role of complementing character education.
Sixth, school homepage includes students’ cooperative autonomy system. So it should have motivation by which students can speak out their opinions freely, thereby democratic autonomy can come true. And administrators and teachers should be generous about it.
Seventh, school homepage should provide every information concerned all educational school activities irrespective of time and space and cyber space which satisfy students' right to know things about curriculum and school management. Furthermore it should try to manage school homepage focused on enhancing clearness of school administration and offering service of high quality to educational customers.
Eight, in the real situation, most school homepage have their cyber space which plays the role of meditation and assistance in solving many problems in school. And with its help, students and their parents will have more opportunities to take part in school administration.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요