연구배경 : 유아기는 창의력이 발달하고 질문이 늘어나는 시기로, 3세에서 6세 사이를 질문기라고도 한다. 이 시기의 유아는 자신을 둘러싼 세계에 다양한 질문을 던지는 모습을 보이며, 유아의 자발적인 질문은 유아의 창의성, 문제해결력 등 여러 발달적 측면에서 긍정적임이 알려져 왔다. 유아의 발달을 돕는 방법 중 하나인 동화 콘텐츠는 기술이 발전하고 시대가 지남에 따라 책, 오디오북, 인터랙티브북, 스토리메이킹 콘텐츠 등 다양한 모습으로 확장되고 있다. 하지만 유아가 스토리를 따라가며 주어진 내용을 제공받는 것 뿐만 아니라, 호기심을 갖고 궁금증을 가지며 스스로 반응하여 스토리를 만들어나가는 인터랙티브 동화 콘텐츠에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 연구에서는 동화를 통해 질문을 유도 할 수 있는 방법에 대해 알아보고, 유아들이 스스로 질문을 던질 수 있도록 돕는 인터랙티브 동화 콘텐츠 컨셉을 제안하고자 한다.
연구방법 : 먼저 유아 인터랙티브 콘텐츠 동향과 기존 콘텐츠 사례를 분석하고, 관련 분야의 선행 연구를 조사하였다. 이어서 유아의 창의성 및 질문 유도에 대한 선행연구 조사를 통해 유아 인터랙티브 콘텐츠에 활용 가능한 질문 유도 방법을 도출하였다. 도출한 질문 유도 방법을 적용 할 수 있는 디자인 예시를 정리하였다.
연구결과 : 본 연구에서는 유아가 콘텐츠의 스토리를 따라가는 것에서 그치지 않고 유아가 호기심을 갖고 자발적으로 스토리를 끌고 나가는 동화 콘텐츠의 컨셉을 제시하고자 한다. 이를 위해 문헌 조사를 통하여 '질문을 많이 하는 '역할‘이 필요하다.’, '유아의 호기심을 유발할 수 있는 환경을 제공한다.’, '유아가 질문을 할 수 있도록 하는 분위기를 조성한다,’, '질문을 통해 정보를 얻어 문제상황을 해결하게 한다’로 질문 유도 방법 네가지를 도출하였다. 동화의 구성 요소를 동화의 스토리, 스토리텔러, 인터랙티브 매체의 세가지 항목으로 나누어 질문 유도 방법을 인터랙티브 콘텐츠에 적용시킬 수 있는 디자인 예시를 정리하였다.
결론 : 본 연구에서 도출한 질문 유도 방법은 유아의 자발적 참여로 인한 창의성 증진을 위한 인터랙티브 콘텐츠를 만드는 방법으로 활용 될 수 있을 것이다. 또한 유아를 위한 인터랙티브 동화 제품을 설계하는 디자인 및 교육 실무자나 디자이너에게 도움이 될 수 있을 것이라고 기대한다.
Background : Early childhood is a period when creativity develops and questions increase, and the period between 3 and 6 years is also called the questioning period. Children at this age appear to ask a variety of questions, and it has been known that children's spontaneous questions are positive in many developmental aspects, such as children's creativity and problem-solving skills. Fairy tale content, one of the ways to help children's development, is expanding into various forms such as books, audiobooks, interactive books, and story-making content as technology develops and times pass. However, research is needed on interactive fairy tale content where children not only follow the story and receive given content, but also react with curiosity and create the story on their own. Accordingly, in this study, we will look into ways to encourage questions through fairy tales and propose an interactive fairy tale content concept that helps children ask their own questions.
Methods : First, trends in children's interactive content and existing content cases were analyzed, and prior research in related fields was investigated. Next, through previous research on children's creativity and question induction, a question induction method that can be used in children's interactive content was derived. We have summarized design examples that can apply the derived question-leading method.
Results : In this study, we aim to present the concept of fairy tale content in which children voluntarily lead the story with curiosity. To this end, through literature research, 'a 'role' that asks a lot of questions is needed.', 'Provide an environment that can stimulate children's curiosity.', 'Create an atmosphere that allows children to ask questions,' , the question-inducing method was derived as 'obtain information through questions and solve problem situations.' We divided fairy tales into three categories: fairy tale story, storyteller, and interactive media, and summarized design examples that can apply the question-inducing method to interactive content.
Conclusion : The question-inducing method derived from this study can be used as a way to create interactive content to promote creativity through children's voluntary participation. We also expect that it will be helpful to design and education practitioners and designers who design interactive fairy tale products for young children.