연구배경 : 청소년기는 자아정체성을 형성하고 적성/진로를 탐구하는 중요한 시기임에도 많은 청소년이 대학 진학에 급급하여 진로에 대한 고민을 충분히 할 수 없는 상황에 놓여 있다. 이에 교육부는 고교학점제를 도입하여 학생들이 자신의 적성과 관심에 맞는 과목을 선택하고 주도적으로 진로를 탐색할 수 있도록 지원할 계획이다. 본 연구는 이러한 정책적 효과를 극대화하고 더 나아가 청소년들의 쉽고 편리한 진로탐색을 도울 수 있는 서비스 아이디어를 제안하고자 한다.
연구방법 : 본 연구는 디자인씽킹 이론인 더블 다이아몬드 디자인 프로세스를 활용하여 진행되었다. 문제를 파악(Discover)하기 위해 설문조사와 심층 인터뷰를 통해 당사자 및 이해관계자의 의견을 수집하였고, 문제를 정의(Define)하기 위해 어피니티 다이어그램으로 수집한 데이터를 분류하고 인사이트를 도출했다. 두 명의 페르소나를 설정하여 서비스 컨셉과 아이디어를 도출(Develop)하였으며, 마지막 전달(Deliver) 단계에서는 주요 목표를 달성할 수 있는 서비스의 세부 기능들을 서비스 방향성에 맞게 프로토타입 형태로 제시하였다.
연구결과 : 연구 결과 고등학생들은 적성/진로 탐구나 정보 획득에 있어 어려움을 겪고 있었으며, 고교학점제 시행 학교의 학생의 경우 자신의 진로에 맞는 수업을 선택하는 과정이 오히려 진로 탐색에 있어 압박감으로 작용하기도 하였다. 이러한 결과를 바탕으로 학교생활 전반을 보조하고 주도적인 적성/진로 탐색을 도울 수 있는 수업 정보 페이지, 전문가 진로 칼럼, 진로 유형 검사, 학교별 익명 커뮤니티 등의 기능을 포함한 서비스 기능들을 제안하였다.
결론 : 많은 한국의 고등학생이 적성/진로에 대한 탐구보다는 대학 진학 자체에 과열된 환경에 놓여있으며, 본 연구는 이러한 문제를 해소하기 위한 새로운 방안인 고교학점제의 효과적 시행을 도와 주도적인 적성/진로 탐구의 환경을 보장할 수 있는 서비스 방향성을 제안하였다. 본 연구 결과는 향후 고교 청소년들의 교육 방향 및 적성/진로 지원을 위한 다양한 서비스 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
Background : Adolescence is a crucial period of self-identity formation and career exploration, but many adolescents are in a hurry to get into college and are unable to think about their careers. In response, the Ministry of Education plans to introduce a high school credit system to help students choose subjects that suit their aptitude and interests and take the lead in exploring their careers. This study aims to propose service ideas that can maximize these policy effects and further help teenagers explore easy and convenient career paths.
Methods :This study was conducted using the double diamond design process, a design thinking theory. The opinions of parties and stakeholders were collected through surveys and in-depth interviews to discover the problem, and the data were classified into affinity diagrams to draw insights for defining the problem. To develop a service concept and ideas, we set up two personas, and finally, in the Deliver phase, detailed functions of the service that can achieve the main goals are presented in the form of prototype according to the service direction.
Results : The study found that high school students had difficulties in exploring their aptitudes and obtaining information, and for students in schools with a high school credit system, the process of choosing classes that fit to each career path even became pressure. Based on these findings, we proposed service features that include functions such as class information pages, career columns of experts, career type tests, and anonymous communities for each school to support students in their overall school life and to help them proactively explore their aptitude/career.
Conclusion : Many Korean high school students are in an overheated environment that focuses on entering university rather than exploring their aptitudes/careers, and this study proposes a new way to solve this problem, the effective implementation of the high school credit system, to ensure an environment for proactive aptitude/career exploration. The results of this study can be used as basic data for the development of various services for the direction of education and aptitude/career support of high school youth in the future.