연구배경 : 간편함을 핵심 가치로 빠르게 성장 중인 핀테크 산업의 주요 해결 과제는 보안의 위험성으로 부터의 신뢰 문제이다. 사용자는 서비스를 경험하는 과정에서 서비스의 보안 수준을 주관적으로 받아들이며, 이를 지각된 보안성이라 한다. 서비스의 실제 보안 기술의 수준과 지각된 보안성은 다를 수 있다. 따라서 서비스의 보안 기술 수준을 높이는 것 뿐만 아니라 사용자의 지각된 보안성을 높이는 것 또한 중요하다.
연구방법 : 본 연구에서는 지각된 보안성이 핀테크 서비스 사용을 막는 주요 요인으로 보고, 구체적인 문제점과 해결 방안을 알아보기 위해 이론적 고찰, 사용자 경험 분석을 실행하였다. 이를 주제분석방법론을 활용하여 분석하였다. 이후 전문가 인터뷰를 진행하고 결과를 종합하여 핀테크 서비스의 지각된 보안성을 점검하고 개선할 수 있는 디자인 가이드라인을 개발하였다. 사례 적용 및 검증을 위해 디자인 워크샵을 진행하고, 1:1 인터뷰를 통해 디자인 가이드라인을 검증하였다.
연구결과 : 결과적으로 지각된 보안성에 영향을 주는 사용자 경험 요소와 사람들이 핀테크 서비스를 사용하면서 불안을 느끼는 지점들을 발굴하고 일관성, 제어 가능성, 예측 가능성, 정보 전달성, 최소 수집, 사회적 증거, 오류 처리 등의 7가지 디자인 원칙과 각 원칙별 필요 이유, 실현 방법, 참고사항을 정리한 디자인 가이드라인을 개발하였다.
결론 : 본 연구는 지각된 보안성에 영향을 미치는 사용자 경험에 대해 조사하고 실제 핀테크 서비스를 사용하는 사용자들이 불안을 느끼는 지점들을 발굴하였다. 보안 인식이 중요한 핀테크 산업에서의 지각된 보안성 향상을 위한 디자인 원칙을 발굴하고 각 디자인 원칙별 가이드라인을 도출하였다. 디자인 가이드라인을 종이 카드와 웹사이트 형태로 제작하였으며, 디자인 워크샵을 통해 핀테크 서비스 개선 시 가이드라인이 유용하게 활용됨을 확인하였다. 본 연구의 결과물이 실제 핀테크 산업 내 실무 프로젝트에 적용된다면 효과적으로 사용자 경험을 개선할 수 있을 것이라 기대한다.
Background : The main challenge for the fast-growing Fintech industry with simplicity as its core value is the issue of trust from the risks of security. In the process of experiencing the service, the user subjectively accepts the security level of the service, and this is called perceived security. The level of actual security technology of the service and perceived security may differ. Therefore, it is important not only to increase the level of security technology of the service, but also to increase the perceived security of the user.
Methods : In this study, perceived security was considered a major factor preventing the use of Fintech services, and theoretical consideration and user experience analysis were conducted to find out specific problems and solutions. Based on this, seven design principles were derived. After that, expert interviews were conducted and the results were synthesized to develop design guidelines that can check and improve the perceived security of Fintech services. Design workshops were conducted for case application and verification, and design guidelines were evaluated through 1:1 interviews.
Results : As a result, we discovered user experience factors affecting perceived security and points where people feel anxious while using Fintech services, and developed design guidelines that include reasons, realization methods, and references for each of the seven design principles. The seven design principles derived include consistency, controllability, predictability, information delivery, minimum collection, social evidence, and error handling.
Conclusion : This study investigated user experiences affecting perceived security and discovered points where users who actually use Fintech services feel anxious. Design principles for improving perceived security in the Fintech industry, where security recognition is important, were discovered, and guidelines for each design principle were derived. Design guidelines were produced in the form of paper cards and websites, and through design workshops, it was confirmed that the guidelines were useful when improving Fintech services. If the results of this study are applied to practical projects in the actual Fintech industry, it is expected that the user experience can be effectively improved.