통영 인근 해역은 어선이나 소형선박의 통항이 많은 편이며, 크고 작은 섬과 산이 산재되어 있어 어선에서 사용하고 있는 어선위치발신장치 자체의 GNSS오차나 육상기지국과의 통신상 문제가 발생할 가능성이 크다.
어선의 위치발신장치에서 송신되는 위치 데이터는 해양에서 사고가 발생했을 때 긴급구조를 위해서 매우 중요한 자료가 된다. 따라서 육상기지국에서 수신한 각 선박의 위치 데이터가 어느 정도 정확성이 있는지, 단말기별 거리오차와 발신주기, 수신율 등의 지표를 통해서 정확도를 측정할 필요가 있다.
본 연구에서는 많은 연구가 진행된 AIS 단말기의 위치 데이터와 최근 보급하여 설치하고 있는 e-Nav 단말기의 위치 데이터를 비교하여, 통영 연안 지역을 항해하는 선박에서 두 단말기의 오차 거리를 확인하고, 구간별 위치 데이터의 통계적 분석을 통해 위치오차값을 구하여 e-Nav 단말기의 정확도를 수치화하였다. 위치오차 보정 등 문제점을 개선하여 추진 중인 보급사업 정책에 반영하고, 다양한 위치발신장치 관리부서를 일원화하는 방안이 필요하다.
In the waters near Tongyeong, there are many fishing boats and small ships, and large and small islands and mountains are scattered, so there is a high possibility of GNSS (Global Navigation Satellite System) errors in location transmitters used by fishing boats. These geographical features may also contribute to communication challenges between vessels and land-based stations.
The location data transmitted from the fishing boat's location-sending devices becomes very important data for emergency rescue in the event of a maritime accident. Therefore, it is necessary to assess the accuracy of each ship's location data received from the land base station through indicators such as distance error, transmission period, and reception rate for each terminal.