연구배경 : 만성질환자는 노화로 인한 건강 관리 어려움, 경제적 문제, 거동 불편, 지역적 접근성 등으로 지속적인 만성질환 관리에 어려움을 호소한다. 이에 대한 대안으로 비대면 진료 서비스에 관한 관심이 증가하고 있다. 그러나 미비한 시스템, 생소한 방식의 서비스, 오진 및 의료사고에 대한 명확한 책임소재 기준의 불분명성으로 만성질환자의 비대면 진료 서비스 이용률은 여전히 낮다. 의료 서비스의 효과와 만족도는 단순히 의학적 치료 효과만을 기준으로 판단되는 것이 아니라 환자가 기대하는 바와 경험에 따라 크게 좌우되므로, 만성질환자의 기대가치를 반영한 디자인은 비대면 진료 서비스의 효과와 만족도를 향상시킬 수 있을 것이다. 현재 비대면 진료 서비스에 관한 다양한 연구가 진행되고 있지만, 의료이용률이 월등히 높은 만성질환자들에게 특화된 연구가 부족하며 이에 만성질환자들의 기대가치 연구가 필요한 상황이다.
연구방법 : 본 연구는 문헌을 통해 만성질환자와 비대면 진료 서비스를 이해한 후 비대면 진료 서비스에 대한 사용자 기대가치를 도출하기 위하여, 문헌 조사와 사용자 인터뷰를 실행하여 사용자 기대가치 항목을 수집하였다. 수집한 사용자 기대가치 결과를 이용하여 설문 문항을 작성한 후 온라인으로 설문 조사하였다. 설문조사 결과는 대한 요인 분석을 통해 비대면 진료 서비스의 사용자 기대가치로 도출되었으며, 사용자 기대가치를 도출 후 각각의 사용자 기대가치가 지닌 의의를 살펴보았다.
연구결과 : 만성질환자들의 비대면 진료 서비스 기대가치는 총 9가지로, ‘신뢰성’, ‘간편성’, ‘관심’, ‘상세성’, ‘정확성’, ‘자기결정’, ‘효율성’, ‘연동성’, ‘편의성’으로 나타났다.
결론 : 본 연구는 만성질환자의 비대면 진료 서비스에 대한 기대가치를 도출하여 이를 실증적으로 탐색하였다. 본 연구의 결과는 만성질환자의 비대면 진료 서비스 디자인 시 목표 또는 평가 기준으로 사용될 수 있다. 그러나 만성질환자도 종류가 다양하고, 질환마다 치료 및 관리 방법이 차이가 날 수 있어서, 이러한 측면까지 고려한 연구가 지속적으로 이루어진다면 만성질환자 비대면 진료 서비스 디자인이 더욱 발전할 수 있을 것이다.
Background : Chronic disease patients complain of difficulties in continuous chronic disease management due to difficulties in health management due to aging, economic problems, mobility difficulties, and regional accessibility. As an alternative to this, interest in non-face-to-face treatment services is increasing. However, the rate of use of non-face-to-face treatment services for chronically ill patients is still low due to insufficient systems, unfamiliar services, misdiagnosis, and unclear standards of responsibility for medical accidents. Since the effectiveness and satisfaction of medical services are not simply judged based on the effectiveness of medical treatment, but greatly depend on the patient's expectations and experiences, a design that reflects the expectancy-value of the chronically ill will improve the effectiveness and satisfaction of non-face-to-face treatment services. Currently, various studies on non-face-to-face treatment services are being conducted. Still, studies specialized for chronically ill patients with significantly high medical use rates are lacking, and accordingly, research on the expectancy-value of chronically ill patients is necessary.
Methods : In this study, after understanding non-face-to-face treatment services with chronically ill patients through literature, to derive the expectancy-value of users for non-face-to-face treatment services, a literature survey, and user interviews were conducted to collect the items of expectancy-value of users. Using the collected user expectancy-value results, questionnaire items were prepared and surveyed online. The survey results were derived as the expectancy-value of users of non-face-to-face treatment services through factor analysis, and after deriving the expectancy-value of users, the significance of each user expectanc-value was examined.
Results : There are nine values that chronically ill patients expect from non-face-to-face treatment services: "Reliability," "Simplicity," "Interest," "Detail," "Accuracy," "Self-Determination," "Efficiency," "Connectedness," and "Convenience." Conclusion : This study derives the expectancy-value of non-face-to-face treatment services for chronically ill patients and empirically explores them. The results of this study can be used as a goal or evaluation criterion when designing non-face-to-face treatment services for chronically ill patients. However, there are various types of chronically ill patients, and treatment and management methods may differ for each disease, so the design of non-face-to-face treatment services for chronically ill patients can be further developed if research continues to consider these aspects.