연구배경 : 정보 통신 기술의 발달로 메타버스 커머스가 등장하고 있으며, 패션 업계는 이를 적극적으로 활용한 메타버스 패션 커머스에 높은 관심을 보이고 있다. 패션 기업은 메타버스를 활용하여 새롭고 차별화된 패션 커머스 경험을 제공하기 위해 다양한 시도를 하고 있으며, 앞으로도 서비스는 더욱 확대될 것으로 보인다. 서비스의 발전 과정에서 사용자의 만족은 서비스의 지속적인 성장과 성공에 큰 영향을 미치기 때문에, 현 시점에서 메타버스 패션 커머스에서 사용자의 만족을 살펴보는 것은 매우 중요하며, 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 통해 이를 이해할 수 있다. 이에 본 연구에서는 메타버스 패션 커머스의 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 밝히는 것을 목적으로 하였다.
연구방법 : 먼저 문헌을 통해 메타버스 패션 커머스와 사용자 만족의 중요성을 살펴보았다. 다음으로 문헌 조사와 사용자 조사를 통해 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 도출하기 위한 설문 문항에 활용할 항목을 수집하였다. 수집된 항목을 활용하여 설문 조사를 진행하고 요인 분석을 진행하여 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 도출하였다.
결론 : 메타버스 패션 커머스의 만족을 측정하고 비교하는 데 활용할 수 있는 만족요인을 도출했다는 측면에서 의의를 가진다. 향후 도출된 요인을 활용하여 메타버스 패션 커머스의 만족도를 평가할 때 활용할 수 있으며, 각 만족요인에 대한 이해를 바탕으로 만족스러운 메타버스 패션 커머스 경험을 디자인하기 위한 가이드라인으로 활용할 수 있을 것으로 기대된다.
Background : With the development of information and communication technologies, metaverse commerce is emerging, and the fashion industry is showing great interest in actively utilizing metaverse fashion commerce. Fashion companies are making various attempts to provide new and differentiated fashion commerce experiences through the metaverse, and services are expected to further expand in the future. Since user satisfaction has a big influence on the continuous growth and success of services during their development, examining user satisfaction in metaverse fashion commerce at this point is very important, and it can be understood through the factors affecting user satisfaction. Therefore, this study aims to identify the factors affecting user satisfaction in metaverse fashion commerce.
Methods : First, the importance of metaverse fashion commerce and user satisfaction were reviewed. Next, a questionnaire survey tool was developed through literature review and user research to identify factors affecting user satisfaction. Finally, a survey was conducted and factor analysis was performed to derive factors affecting user satisfaction.
Conclusion : This study is meaningful in that it identified satisfaction factors that can be used to measure and compare satisfaction in metaverse fashion commerce. In the future, the identified factors can be used to evaluate satisfaction in metaverse fashion commerce, and can serve as guidelines for designing satisfactory metaverse fashion commerce experiences based on understanding of each satisfaction factor.