목적: 주관적 인지 저하(subjective cognitive decline: SCD) 노인을 대상으로 작업기억 기반 인지-의사소통 중재를 실시하여 인지 및 의사소통 영역에 대한 전이 효과를 알아보았다.
방법: 연구에 참여한 대상자는 65~74세의 SCD 및 정상 노인이었다. 이들은 SCD 중재군 11명, SCD 비중재군 13명, 정상 통제군 12명으로 분류되었다. SCD 중재군에 대한 중재는 주 2회, 총 10회기 동안 진행하였다.
결과: 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, SCD 중재 집단은 작업기억 및 어휘-의미 영역에서 근전이 효과가 나타났다. 이는 중재로 인해 향상된 작업기억 용량이 인지 및 의사소통 영역에 긍정적인 영향을 미쳤음을 의미한다. 둘째, 인지 영역에서는 주의력과 집행기능에서 효과가 나타났으며, 의사소통 영역에서는 화용언어에서 유의한 변화가 있었다. 이를 통해 작업기억이 주의력, 고차원적 인지와 연관되며, 작업기억의 향상이 중재하지 않은 영역에도 영향을 미침을 알 수 있었다. 특히, 화용 언어로의 원전이 효과는 의사소통 기능이 삶의 질과 연계된다는 점에서 더욱 의미 있는 결과이다.
결론: 본 연구는 작업기억 기반 인지-의사소통 중재의 근전이 및 원전이 효과를 입증함으로써 SCD 노인에 대한 예방적 중재 시 증거 기반적인 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Purpose: This study aimed to investigate whether a working memory based cognitive- communication intervention promotes near and far transfer effects and changes.
Methods: The subjects who participated in the study were subjective cognitive decline (SCD) and normal older adults aged 65 to 74 years. They were classified into SCD intervention group (12), SCD non-intervention group (14), and normal control group (13). The intervention program was administered twice a week for a total of 10 sessions.
Results: First, a near transfer effect in the working memory and lexical semantics was observed. This demonstrates that enhanced working memory resulting from intervention had positive effects on cognition and communication, suggesting that impaired working memory and lexical production abilities may be improved in individuals with SCD through the intervention. Second, the intervention improved attention and executive function in the cognitive domain and significantly changed pragmatic language in the communicative domain. This suggests that working memory is associated with attention and executive function and that an improvement in working memory also extends to non-intervened areas. The far transfer effect on pragmatic language is a particularly important finding, as it indicates a link between communication function and quality of life.
Conclusions: This study examined the effectiveness of working memory based cognitive- communication intervention in various cognitive and communicative domains. The results show the intervention produced near and far transfer effects, which may serve as evidence- based data for the use of cognitive-communication intervention in SCD.