기초학력보장법 시행과 더불어 수학 교과에서 기초학력에 대한 관심이 특히 높아지고 있다. 따라서 기초 지식과 역량이라는 측면에 더하여 수학 교과에서 기초학력 의미와 역사를 살펴보고, 기초학력 향상 방안을 탐색할 필요가 있다. 본 논문에서는 수학 교과에서 기초학력 의미와 우리나라에서 기초학력에 관심을 가지고 수행해 온 여러 측면의 제도적, 학문적 활동을 조명해 보았다. 또한 수학의 계통적이고 위계적인 특성에 비추어 수학 기초학력 향상 방안을 몇 단계로 구조화하여 제시하였다. 제안한 방안은 여러 가지 평가 도구를 활용한 진단과 결손 부분에 대한 지도 자료 투여를 통한 처방 과정으로 구성되어 있다. 본 연구에서 제시한 기초학력 향상 방안은 여러 가지 방안의 한 가지 제안이 될 것이다. 본 연구에서 제안한 방안의 실효성 확보를 위해 평가 도구와 처방 자료 개발 및 학교 현장에서 실행연구의 과정이 요구된다.
Along with the implementation of the basic academic ability guarantee act in 2022, interest with respect to basic academic ability is particularly increasing in the mathematics subject. Therefore, it is necessary to look at the meaning and history of basic academic ability and the teaching methods to improve basic academic ability in mathematics education.
In this paper, the meaning of basic academic ability in the mathematics subject and various aspects of institutional and academic activities that have been carried out in Korea have been examined. In addition, in the perspective of the systematic and hierarchical characteristics of mathematics, the teaching methods to improve basic academic ability are presented in several stages. The plan to improve basic academic ability presented in this study is only one proposal among several ways. It is necessary to search various ways to improve basic academic ability.