본 연구는 코로나19 이후 첫 대면현장실습을 경험한 사회복지학 전공 대학생들의 현장실습경험에 관하여 탐색하고자 하였다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 연구자들은 코로나19 이후 첫 대면현장실습을 진행한 12명의 사회복지학 전공 대학생을 3그룹으로 나누어 초점집단면접(FGI)을 수행하였다. FGI를 통해 수집된 자료는 질적분석방법을 통하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 실습 준비과정에서 연구참여자들은 롤러코스터를 타는 것 같은 지원과정과 실습에 앞선 기대와 염려를 경험하였다. 둘째, 실습진행과정에서 연구참여자들은 과업 성취에 대한 양가감정, 관계를 통해 얻게 되는 유익, 체계적이지 않은 실습에 대한 의문, 코로나19와 공존한 실습생활을 경험하였다. 셋째, 실습 종결과정에서 연구참여자들은 개인적인 성장과 진로에 대한 확신, 전문직으로서의 긍지, 남아있는 아쉬움을 경험하였다. 본 연구의 결과를 통해 사회복지학과 대학생들이 현장실습에서 느끼는 경험에는 긍정적 경험과 부정적 경험이 혼재되어 있음을 확인하였으며, 특히 관계에서의 긍정적 경험이 중요함이 나타났다. 이를 바탕으로 사회복지현장실습의 질을 향상시키기 위하여 실천 및 교육 방향에서 제언하였다.
This study aimed to explore the field practicum experiences of college students majoring in social work who experienced their first face-to-face field practicum after COVID-19. For the purpose of this study, the researchers conducted Focus Group Interview(FGI) by dividing 12 college students majoring in social welfare who conducted their first face-to-face field training after COVID-19 into 3 groups. Data collected through FGI were analyzed using qualitative analysis methods. The analysis results were as follows. First, during the practicum preparation process, the participants experienced a roller coaster-like application process and expectations and concerns prior to practicum. Second, during the practicum process, participants experienced ambivalence about task accomplishment, benefits gained through relationships, doubt about unsystematic practicum, and practicum life coexisting with COVID-19. Third, in the process of completing the training, the participants experienced personal growth, confidence in their career path, pride as a professional, and remaining regret. The study confirms that the experiences of social work college students during field training encompass a mix of positive and negative aspects, with positive relationship experiences being particularly significant. Recommendations are provided for practice and education to enhance the quality of social work field training.