본 논문에서는 정보·컴퓨터 표시과목의 임용시험에서 프로그래밍 문항이 프로그래밍 능력을 겸비한 교사 선발에 적합한지 연구하였다. 최근5년 동안의 문항을 분석한 결과, 프로그래밍 문항의 평균 배점이 교과내용학 총점의 38%(20.8점)로 높게 나타났다. 기출문항에서 프로그래밍 문항의배점 비중이 높은 과목은 프로그래밍과 자료구조로 확인되었으며, 이들의 평가영역별 배점분포를 분석한 결과 각각 0%∼47%, 0%∼53%로 영역별편차가 큰 것으로 나타났다. 본 논문에서는 프로그래밍 문항이 교육 현장에서 요구하는 교사 선발에 적합한지 교사 31명을 대상으로 설문조사를실시하였다. 임용시험의 프로그래밍 문항에서 평가할 내용에 대한 응답으로 컴퓨팅 사고력이 58%로 가장 높게 나타났다. 문항의 적합도에 대한응답에서 문제해결력이 5점 척도 기준에서 2.84로 가장 높았으나 전반적으로 적합도가 낮은 것으로 나타났다. 프로그래밍 문항 출제를 위해 적합한언어로 C언어와 파이썬의 응답이 각각 55%, 45%로 나타났다. 이 결과에서 교사들은 기존의 C언어 외에 파이썬 선호도가 매우 높은 것을 확인하였다.
본 연구에서는 이러한 연구결과를 바탕으로 프로그래밍 문항 출제에 대한 개선방안을 제안하였다.
In this paper, we study whether the programming questions of the Informatics·Computer recruitment tests were suitable for selectingteachers with required programming skills. The average points of the programming questions constituted 38%(20.8 points) of the totalscores for the entire curriculum based on the results from analyzing the previous questions in the past 5 years. Moreover, the distributionof points for each evaluation criteria within programming and data structure, two exam subjects which have a high proportion ofprogramming questions, demonstrated a large deviation ranging from 0% to 47% and 0% to 53% respectively. In this study, a questionnairesurvey was conducted on 31 teachers to examine if the previous programming questions were suitable for measuring teachers’ competencyin programming abilities required in the actual teaching experience. Computational thinking ability was ranked the highest at 58% inresponse to the area that needs to be evaluated in the recruitment test. In response to the relevance of previous questions, problemsolving ability was ranked the highest at 2.84 on a 5-point scale, but the overall appropriateness was deemed low. C language and Pythonwere regarded as the computer languages suitable to be tested for programming questions with each ranked 55% and 45%. The findingconfirms that teachers preferred Python and the incumbent C language to others. Based on the results of the questionnaire, we recommendchanges in the programming questions to improve the selection criteria.