본 연구는 언어발달지체 아동들의 원격언어재활에 대한 부모 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다: 언어발달지체 3-6세 아동 13명의 주요 보호자가 자녀의 원격언어재활 후 만족도 조사 설문지를 완료하도록 하고, 설문지 데이터를 사용하여 부모 만족도와 관련된 변수를 분석하였다. 분석결과, 대상자 관련 변수 중에서 아동의 수용 어휘력 점수가 전반적인 부모 만족도와 유의미한 상관을 나타내었으며, 원격언어재활의 구성 요소 중에서는 시스템 기술 및 도구, 프로그램 용이성과 콘텐츠 질, 부모교육 프로그램, 언어재활사의 라포형성 능력, 언어재활사 시스템 사용능력이 부모 만족도와 유의한 상관을 나타낸 변수들이었다. 본 연구는 원격언어재활의 실시에서 적절한 대상 선정과 원격 언어재활 계획 수립의 중요성을 시사하며, 원격언어재활의 효과성을 향상을 위한 주요 요인들을 제시하였다.
With the help of information technology This study analyzed the factors affecting parental satisfaction with telepractice of children with language development disabilities: 13 main guardians of children with language development disabilities were asked to complete the satisfaction survey questionnaire after remote language rehabilitation, and variables related to parental satisfaction were analyzed using questionnaire data. Among the subject-related variables, children's acceptance vocabulary score was significantly correlated with overall parental satisfaction, and among the components of telepractice, system technology and tools, program ease and content quality, parent education programs, language rehabilitation's lapo-forming ability, and language rehabilitation system usage ability were significantly correlated with parental satisfaction. This study suggests the importance of selecting appropriate targets and establishing a telepractice plan in the implementation of telepractice, and suggested major factors to improve the effectiveness of telepractice.