미디어파사드는 건축물의 경관을 보조하기 위한 경관조명으로 시작되었다. LED 조명을 매립하거나 디스플레이 장식, 직접 설치가 어려운 곳은 빔프로젝터를 사용하여 외관을 돋보이게 한다. 모바일과의 연동, 동작인식 센서를 활용한 참여 형 인터 랙션과 삭막한 도시 공간을, 놀이로 즐기고 콘텐츠를 함께 생산하며, 추억을 제공한다. 흥미 있는 콘텐츠는 랜드마크가 되 어 장소성을 부여하고 대중과의 소통을 위한 플랫폼의 역할을 담당하게 되었다. 건축조형물에서 버스 쉘터, 공원의 암벽, 파사드와 연계된 바닥과 실내 구조물까지, 대중이 사용하고 공유하는 공간 속에서 다양한 형태로 변화되고 있다. 그러나 초기 설치 비용이 많고 콘텐츠 제작과 표출 시기를 맞추기 어려운 심의 절차 등은 투자 대비 베네핏을 기대할 수 없게 되 자 방치하는 사례가 늘고 있다. 또한 초기 설치된 미디어파사드는 해상도와 조도가 매우 낮아 주간 송출이 안 되고 음향 구현을 못 하는 경우도 많다. 도심 속의 미디어파사드는 설치된 위치와 규모, 주목성이 높은 장점 등으로, 실감콘텐츠와 반 응 형 인터랙션에 익숙해진 대중의 기대 속에서 발전 가능성을 내포하고 있다.
본 연구는 이러한 문제점들에 대해 국내외의 성공사례와 선행연구를 조사하고 운영 경험과 설문 결과를 토대로 다양한 콘 텐츠의 확보 방안을 제시하고자 한다. 나아가 미래의 도시에 맞는 인터랙션과 가상 체험, 시공간을 넘는 문화적 아이콘으로 서 확장될 수 있는 방법을 제안하여 활성화에 기여하고자 한다.
Media facade initiated as a lighting facility to assist the landscape of buildings. LED lights are buried, colorful lighting decorations installed as an element of the display, and in places that are difficult to install directly beam projectors are implemented to make the exterior of the buildings stand out. It is available to interact with mobile and participate implementing motion recognition sensors, enjoy desolate urban space as a game, produce content together, and provide memories. A contents offered the area a placeness as a landmark and took on the role of a platform for communication with the public. From architectural sculptures to bus shelters to floors and indoor structures connected to the rock walls of parks and facades are changing into diverse forms in spaces implemented and shared by the public. According to issues including the production of contents that demand a large budget for early installation operators and deliberation procedures that are difficult to satisfy the planned release period, there is a number of cases where it is not available to expect a benefit for investment. Media facade in the urban center has the advantage of its location, size, and high attention, and has the potential for development in the expectations of the public who are accustomed to realistic contents and responsive interactions. This study focuses on the present various contents according to the experience operation and survey results, focusing on Korea's and international success stories. Intends to contribute to the revitalization by proposing interaction and virtual experiences for future urban areas, and securing contents that can be expanded as a cultural icon beyond time and space.