본 연구는 빠르게 성장하고 있는 숏폼 동영상 플랫폼 광고 중에서 ‘틱톡 네이티브 챌린지 광고 특성’을 도출하기 위한 델파 이 조사로 진행 되었다. SNS 광고전문가 23명을 대상으로 3차에 걸쳐 델파이 조사를 실시하였다. 1차 조사에서 선행연구 들에서 사용된 SNS 광고특성 변인 14개를 제시하여 이 변인들이 ‘틱톡 네이티브 챌린지 광고’의 특성에 부합하는지에 대 한 질문과 동시에 개방형 설문을 통해 본인의 업무나 연구 경험에 의해 ‘틱톡 네이티브 챌린지 광고 특성’이라고 생각되는 변인에 대해 자유롭게 기술하도록 하였다. 2차 조사에서는 1차 조사에서 도출된 14개의 선행연구 변인과 7개의 새로운 변 인이 ‘틱톡 네이티브 챌린지 광고’에 부합하는지 여부를 질문하였고, 3차 조사에서는 2차 조사 결과를 공유하고 적합성 평 가 하위 25 %로 조사된 변인을 제외한 15개 변인에 대한 5점 척도 리커트(Likert)로 평가 하였다. 그 결과 수렴도, 합의도, 내용타당도의 기본값을 모두 충족한 변인은 ‘오락성’, ‘상호작용성’, ‘접근편의성’, ‘참여성’, ‘트렌드 첨단성’ 5개의 변인으로 확인되었다. 본 연구의 결과가 향후 진행될 숏폼 챌린지 광고의 특성에 관한 연구의 토대가 되기를 기대한다.
This study employed a Delphi survey to determine the ‘TikTok Native Challenge Ad Characteristics’ in the context of the rapidly growing short-form video platform advertisements. The Delphi survey was conducted three times with the participation of 23 experts in social media advertising. During the first survey, 14 variables previously used in other studies were presented, and respondents were asked to assess whether these variables aligned with the characteristics of the ‘TikTok Native Challenge Ad’. Additionally, open-ended questionnaires were used to gather insights based on respondents work or research experiences, allowing them to freely describe variables they considered relevant to the ‘TikTok Native Challenge Ad’ In the second survey, participants were asked to evaluate the 14 variables from the first survey and an additional 7 new variables, all in the context of the ‘TikTok Native Challenge Ad’. The evaluation was conducted using a 5-point Likert scale for 15 variables, excluding those deemed unsuitable based on the lower 25% of the suitability evaluation. Through this process, the variables that met the criteria for convergence, agreement, and content validity were identified as ‘entertainment’, ‘interactivity’, ‘accessibility’, ‘participation’, and ‘trend cutting-edge’ variables. The study aims for these results to form a foundation for future research on the characteristics of short-form challenge advertisements.