The purpose of this study is to examine the effects of education content, education methods, education environment and education instructors, which are Bible education programs at universities, on education satisfaction and education transfer. To achieve this goal, a survey targeting 200 university students receiving Bible education was conducted from April 3 to 21, 2023. Variables in the questionnaire were divided into “education content, education method, education environment, education instructor, education satisfaction and education transfer”. The survey conducted reliability, importance, relevance and validity analysis on a 5-point scale for each item.
As a result of the empirical analysis, it was found that education content and education instructor as independent variables had a statistically significant effect on education satisfaction as a parameter. However, the education method and education environment were found to be insignificant. In addition, education satisfaction was analyzed to be statistically significant in educational transfer as a dependent variable. In order to improve the education satisfaction and education transfer of university students who receive Bible education, we will have to carefully select the level of the education content and education instructor in the process of writing a program. Through this, we should accept Bible education positively and give a lot of help to improve communication and quality of life in daily life.
본 연구의 목적은 대학에서 교육프로그램인 교육내용, 교육방법, 교육환경, 교육강사가 교육만족도 및 교육전이에 미치는 영향을 성경교육을 중심으로 살펴보는데 있다. 이를 위해 성경교육을 받고 있는 200여 대학생들을 대상으로 2023년 4월 3일부터 21일까지 설문조사를 수행하였다. 설문내용에서 변수는 “교육내용, 교육방법, 교육환경, 교육강사, 교육만족도, 교육전이”로 구분하고 5개 연구가설을 설정하였다. 설문조사는 각 항목별 5점 척도로 신뢰성 및 중요도, 연관성, 타당성 분석을 실시하고자 프로그램 SPSS 23.0을 활용하였다.
실증분석결과, 독립변수인 교육내용과 교육강사는 매개변수인 교육만족도에 통계적으로 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으나 독립변수인 교육방법과 교육환경은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 또한 매개변수인 교육만족도는 종속변수인 교육변이에 통계적으로 유의한 것으로 분석되었다. 따라서 성경교육을 받는 대학생들의 교육만족도와 교육전이를 향상시키기 위해서는 프로그램을 작성하는 과정에서 교육내용과 교육강사의 수준을 신중하게 선정해야 할 것이다. 이를 통해 성경교육을 긍정적으로 받아들이고 우리의 일상생활에서 의사소통과 삶의 질 향상에 많은 도움을 주어야 할 것이다.
지혜로운 아들은 아비의 훈계를 들으나 거만한 자는 꾸지람을 즐겨 듣지 아니 하느니라 (잠13:1). 모세가 애굽 사람의 학술을 다 배워 그 말과 행사가 능하더라 (행7:22). 너의 소자들아 와서 내게 들으라 내가 여호와를 경외함을 너희에게 가르치리로다 (시34:11). 너는 말씀을 전파하라 때를 얻든지 못 얻든지 항상 힘쓰라 범사에 오래 참음과 가르침으로 경책하며 경계하며 권하라 (딤후4:2). 네가 이것들을 명하고 가르치라 누구든지 내가 이를 때까지 읽는 것과 전하는 것과 가르치는 것에 착념하라 (딤전4:11-13).