기술혁신이 끊임없이 소개됨에 따라 기술수용주기는 더욱 짧아지고 있고, 이러한 추세에 맞춰 혁신 수용에 대한관심은 높아지고 있다. 시장에 소개된 제품이 기술적으로 우수하다 하더라도 소비자들이 이를 수용하려는 의지가없으면 성공적인 확산으로 이어지는데 한계가 있다. 기술혁신은 기업 수익창출의 원천이며 동시에 다른 기업과차별화된 경쟁 우위이기 때문에 전략적으로 다루어져야 한다. 하지만 기존 연구들을 살펴보면, 기능적 편익에 초점을맞춘 기술혁신 평가 연구가 대부분이었다.
소비자들이 혁신된 제품을 평가하는 기준이 다양하고 소비자 특성에 따라 이를 수용하는 과정도 다르다. 혁신된기술이 기능적 효용을 얼마나 충족시킬 것인지 여부를 넘어 해당 기술을 습득하기 위한 학습비용과 사용상의 정서적즐거움 등도 함께 고려해야 한다. 그리고 동일한 기술혁신이라 하더라도 소비자 개인이 가지고 있는 인지자원을활용하려는 인지욕구 수준에 따라 수용도는 달라질 수 있음에도 불구하고 이에 대한 논의는 부족했다.
본 연구는 기술혁신이 소비자 수용에 이르는 과정에서 지각된 유용성, 용이성, 그리고 유희성의 역할을 검증하는것이 목적이다. 또한 기술혁신 수용도는 소비자 개인이 가지고 있는 인지욕구 수준에 따라 다를 것으로 예상하고이를 검증하고자 했다.
연구결과 기술혁신은 지각된 유용성, 용이성, 그리고 유희성에 긍정적인 영향을 미치고 태도를 거쳐 수용으로이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 인지욕구가 낮은 집단의 경우 지각된 용이성은 수용에 유의미한 영향을미치지 않는 것으로 확인되었다. 이상의 연구결과는 다음과 같은 학술점과 시사점을 제공한다. 첫째, 제품의기술혁신 유형 중 유희성의 역할을 검증했다는 점에서 시사점을 찾을 수 있다. 둘째, 기술혁신이 수용되는 과정에서개인의 인지자원에 근거한 인지욕구 역할을 검증한다는 점에서 의미가 있다.
This study identifies that technological innovation positively influences on technological acceptability, attitude, and behavioral intention. as well as the differences between high and low cognitive motivation groups.
First, technological innovation has been shown to have a positive effect on perceived usefulness and also on perceived playfulness, a pleasure that can be felt by using new technologies. Second, it was confirmed that perceived usefulness, which is an individual's benefit from using a specific product or service, and perceived playfulness, which can be felt by using it, have a positive effect on adoptions. Third, it has been confirmed that attitude has a significant positive effect on acceptance intention. This increases the individual's intention to do so when he or she believes that a particular individual's behavior has positive consequences for him or her and those around him also evaluate it positively. Fourth, it was found that technological innovation affects endogenous variables (acceptance intention) through technological acceptability(perceived usefulness, perceived playfulness). Although technological innovation did not affect attitudes through perceived ease, perceived usefulness and perceived playfulness showed significant results that technological innovation affected attitudes. It can be interpreted that both perceived usefulness and perceived playfulness are related to endogenous variables(attitude), and act as mediating variables together to affect endogenous variables(attitude). Finally, as a result of analyzing the difference between the two groups of high and low cognitive needs, the average difference was significant. In the low-cognitive need group, technological innovation does not affect perceived ease and attitude formation, but it has a positive effect on useful recognition of technology and making people interested in new technologies. Technological innovation in the high-cognitive desire group is important whether it is easy to use the technology, fun, and benefits. This indicates that the level of ease of use, perceived benefits, and interest are crucial in shaping attitudes.
Technological innovation in the high-cognitive desire group is important whether it is easy to use the technology, fun, and benefits. This indicates that the level of ease of use, perceived benefits, and interest are crucial in shaping attitudes. This study is more meaningful because it is a study at a time when technological innovation and cognitive needs are important in the field of technology services, and it is considered to be very useful as data for practical decision-making and differentiated marketing strategies.