본 연구는 유아가 주도하는 놀이 형태로 진행된 지렁이 놀이의 과정은 어떠한지, 그리고 그 놀이 경험 속에서 유아가 무엇을 경험했는지 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구대상은 A시 공립 단설 유치원 큰빛반의 만 5세아 24명이다. 연구자는 자연 속에서 우연히 발견한 지렁이에 관한 관심과 호기심이 확장되면서 나타나는 놀이사태를 참여관찰과사진 촬영, 비디오 녹화 등을 통해 수집・기록하고, 텍스트에 대한 해석 및 분석을 반복함으로써 놀이 과정과 놀이 경험의 의미를 탐색하였다. 큰빛반 유아들은 놀이의 주도권을 가지고 ‘지렁이와의 첫 만남’, ‘지렁이 기다리기’, ‘지렁이와 놀이하기’, ‘지렁이와 헤어지기’ 과정으로 지렁이에 대한 탐색을 다양한 놀이로 확장하였으며, 놀이 경험을 해석한결과는 ‘놀이 경험과 즐거움을 공유하는 협력자 되어가기’, ‘탐구 과정을 즐기는 탐구 학습자 되어가기’, ‘돌봄과 보내주기를 실천하는 생명존중가 되어가기’, ‘지렁이와 함께 행복하고 싶은 친환경 실천가 되어가기’로 의미가 수렴되었다. 이와 같은 결과를 통해 본연구는 배움의 내용이자 과정인 놀이를 통해 유아의 배움을 이해해 보고, 이와 더불어유아교육 기관에서 놀이 중심 생태 활동(동물 기르기와 연관된 놀이)의 필요성과 중요성을 시사한다
The study aimed to explore the process of earthworm play, as led by children, to understand the experiences had during play. The subjects of this study were 24 five-year-old children in the Keunbit class of a public kindergarten in city A. The researcher collected and recorded the play situations that emerged from children’s interest in and curiosity of earthworms discovered by chance in nature, through participatory observation, photography, or video recordings. By repeatedly interpreting and analyzing the text, the study explored the process of play and the meaning of play experience. The children in the Keunbit class took the initiative when playing and expanded their exploration of earthworms into various activities through the processes of ‘first meeting with earthworms', ‘waiting for earthworms', ‘playing with earthworms', and ‘parting with earthworms'. The results of interpreting the play experience concern ‘becoming a collaborator who shares in the experience of play and joy', ‘becoming an exploratory learner who enjoys the process of exploration', ‘'becoming someone who practices caring and sending' and ‘becoming an eco-friendly practitioner who wishes to coexist happily with earthworms'. Through these results, this study elucidates upon children’s ability to learn through play, which concerns both the content and process. Additionally, it emphasizes the necessity and importance of play-centered ecological activities (such as play related to raising animals) in early childhood educational institutions.