본 연구는 유아교사의 유아 본성에 대한 이미지 분석을 통해서 다양한 본성에 대한 이미지 유형을 탐색하고, 이미지의 의미를 살펴보는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 연구대상인유아교사 240명을 임의표집하여 선정하였고, 연구자는 유아 본성에 대한 유아교사의 이미지, 이미지에 대한 설명을 작성할 수 있는 설문지를 제작한 후 자료를 수집하였다. 주요 연구결과를 살펴보면, 유아교사의 유아 본성에 대한 이미지는 진화적 본성, 창조적 본성, 탐구적 본성, 본능적 본성, 미지적 본성, 양면적 본성의 순으로 나타났다. 진화적 본성에는 씨앗과 새싹의 이미지가 많이 나타났고, 창조적 본성에는 도화지와 백지, 탐구적 본성에는 유아와 물음표, 그리고 자연이, 본능적 본성에는 사랑과 별이, 미지적 본성에는 무지개와 물이, 양면적 본성에는 천사와 악마, 그리고 양면색종이의 비율이 높게 나타났다. 본 연구결과를 통해 각각의유형별 이미지의 특성에 따른 유아 본성의 의미를 유아교육에 기초하여 살펴본 후, 구체적인실천방안에 대해 시사점을 도출하였다.
This study explored image types of various natures and examined their meaning through image analysis of infant nature by early childhood teachers. To this end, the research subjects were sampled randomly and 250 early childhood teachers were selected. The researcher collected materials after making a questionnaire available for writing up the early childhood teachers’ image on the nature of young children and the explanation of an image. In analyzing the major research results, the images concerning the nature of young children by early childhood teachers appeared to be in the order of the evolutionary nature, the creative nature, the exploratory nature, the instinctive nature, the unknown nature, and the ambivalent nature. The evolutionary nature made abundant use of image of seeds and sprouts; drawing paper and blank for creative nature; an infant and question for the exploratory nature; love and the stars for the instinctive nature; rainbows and water for the unknown nature; and angels and demons and double-sided colored paper for the ambivalent nature. Through the results of this study, after examining the meaning of infant nature by each type of image’s characteristics based on early childhood education, implications were derived for specific practical measures.