안동교회는 1908년 8월 16일에 예배 처소로 시작되었다. ‘양반교회’로서의 안동교회의 설립은 북촌(北村) 지역을 복음화하는 목표에 있어서는일정한 성공을 거두었다고 할 수 있다. 그러나 ‘양반교회’라는 정체성은신분제가 해체되는 시기에 기독교 신앙을 통한 ‘근대로의 전환 모델’을 보여주지 못했다는 한계도 있다.
묘동교회의 분립은 이원긍이 장로로 선출된 후 임직하지 못한 것에서비롯된 것이 아니다. 3대 장로로 천민 출신 임공진을 선출하려는 과정에서, 담임목사 게일을 중심으로 한 다수의 교인들과 이원긍을 중심으로 한 소수 교인들의 갈등에서 비롯된 것이다. 결과적으로 묘동교회의 분립은 신분의식에 의한 갈등의 산물이라고 할 수 있다. 안동교회와 묘동교회의 설립은 신분제가 해체되는 근대 전환기의 서울이라는 특수한 시대적, 지역적인상황에서 비롯된 초기 장로교회의 긍정과 부정의 양면성을 보여주고 있다.
Andong Church began as a chapel on August 16, 1908. Its establishment as a “church for Yangbans” indicated the successful evangelization of the Bukchon area; however, its identity as a “church for Yangbans” had limitations, as it failed to present a “transition model to modern times” through Christian faith when the status system was dismantled.
The separation of the Myodong Church was not towing to Lee Won-geung’s failure to get an appointment after being elected as an elder but rather owing to conflicts among the majority of the congregation around the pastor in charge, Gale, and a few members of the congregation around Lee Won-geung in the process of electing Im Gong-jin from the lowest class as the third elder. Consequently, the separation of the Myodong Church was a product of conflicts owing to the perception of social status. The foundation of the Andong and Myodong Church shows the duality of the early Presbyterian Church involving positive and negative aspects towing to the unique periodic and local situations of Seoul during transition to modern times when the status system was dismantled.