이 연구는 대안학교 졸업생 삶의 경로를 통해 대안교육의 특성과 가능성을 이해하기 위한 목적을 가지고 있다. 브리콜라주라는 연구방법을 통해 개교 후 20년이 지난 5개 대안학교 66명 졸업생을 대상으로 면담을 진행했다. 대안학교 입학 과정, 대안학교 생활, 졸업 후 진로 관련 자료를 수집했고, 분석은 졸업생이 이해한 대안교육 의미와 진로 과정을 통한 교육의 지속 가능성에 초점을 두고 진행했다. 대안학교는 ‘사람됨’, ‘대안가족’, ‘경계 넘기’라는 특성을 가지고 교육과정을 운영하고 있었다. 졸업 후 진로는 너무 다양해서 특정 유형을 찾기 어려웠지만, 강한 개성에 의존한 진로 선택 과정은 삶을 대하는 태도를 알 수 있었고, 대안교육의 특성과 가능성도 이해할 수 있었다. 예컨대, 독립적인 삶을 추구하며, 새로운 경험과 결정에 두려움이 없으며 사회적 가치를 추구한다. 물론 진로 선택 과정에서 성취도 있었지만, 그 과정은 매우 험난했고, 사회에서 도태되며 진로가 유예되는 경우도 많았다. 그런데도 대안교육은 영 교육과정 개념과 사회 기능 측면에서 사회 가치와 변화를 위해 필요함을 이해하게 되었다.
This study aims to understand the characteristics and possibilities of alternative education through the graduate’s lives. The research method, as a bricolage, conducted interviews with 66 graduates of five schools. Data related to school admission process, school life, and career after graduation were collected, and the analysis focused on the meaning of alternative education understood by graduates and the sustainability of education through career paths. Alternative schools operated curricula with the characteristics of 'personality', 'alternative family', and 'crossing boundaries'. After graduation, career paths were so diverse that it was difficult to find a specific type, but the career choice process that relied on strong individuality could see the attitude toward the life and understand the characteristics and possibilities of alternative education. For example, they pursues an independent life, have no fear of new experiences and decisions, and pursue social values and changes. There were achievements in the course of career choice, but the process was very difficult, and in many cases, career paths were suspended due to culling in society. Nevertheless, I understoodd that alternative education is necessary for social value and change in terms of null curriculum and social function.