본 연구는 타 특성에 비해 COVID-19 발생 이후 이용인구 및매출액 감소, 폐업점포 증가 등 큰 변화가 나타나는 상업 특성에집중하고자 하였다. 이때, 김동현·박진아(2017)의 연구를 고찰하면 주거지 인근 근린생활시설 차이는 거주민의 접근성, 삶의 질에 대한 격차 문제로 이어질 수 있다. COVID-19 발생 이전에는거주지 인근 시설밀도 및 다양성의 정도에 따라 통행거리 및 반경을 늘리는 것으로 일부 완화할 수 있었으나(장윤정·이승일, 2010; 박강민·최창규, 2012), COVID-19 발생 이후는 감염병에대한 부담이 존재하기 때문에 섣불리 통행거리를 늘릴 수 없어 그만큼 거리가 감소하고 있다. 즉, 본 시기는 감염병의 영향으로 인해 COVID-19 발생 이전과 달리 상반된 경향이 나타나고 있으며, 특히 거주지 인근 수요가 증가하고 있다. 또한 생활반경 및 통행거리는 거주지 인근 상업 환경에 의한 차이를 보이고 있음을 알수 있다.
따라서 본 연구는 COVID-19 발생 이후, 근린 내 상업 환경에따른 통행거리의 변화를 분석하고자 한다. 먼저 감염병 시기의전체적인 거주지기반 통행 변화를 확인하고, 그 후 상업 환경에따른 거주지기반 여가통행거리변화를 분석한다.
Since the first COVID-19 outbreak in Korea in January 2020, trip patterns and living radii in cities have decreased, and the more concentrated near residential areas. However, changes in the living radius vary depending on the place of residence, and commercial characteristics can lead to problems in accessibility and a gap in the quality of life owing to movement restrictions. Therefore, research from this perspective is necessary; however, mainly research on the spatial changes in the sales and trip behaviors has been conducted, and this is insufficient.
Therefore, this study attempted to examine the change in the trip behavior by paying attention to the neighborhood and commercial environment. The main results derived from this study are as follows. First, after the COVID-19 outbreak, the commercial environment affected home-based leisure trips. Second, after the COVID-19 outbreak, home-based leisure trips decreased significantly in areas with a higher retail density. Third, after the outbreak of COVID-19, home-based leisure trips decreased significantly in areas with a higher density of leisure stores. Using these results, this study aims to present the importance of the neighborhood. It is important that the analysis of the trip changes and influencing factors during special periods are confirmed using the commercial environment and neighborhood Big O-D data after the COVID-19 outbreak. Therefore, it is expected that measures can be taken against continuously-occurring infectious diseases such as MERS in the past, and COVID-19 today, and help change the trip patterns.