다니엘 디포의 『로빈슨 크루소』는 문학과 경제학의 경계에서 자주 논의되어 왔다. 실제로 디포의 소설은 19세기 정치경제학자들 사이에서 사유 실험의 대상으로 자주 언급되었다. 그러나 마르크스는 이러한 논의의 한계를 지적하면서 『로빈슨 크루소』를 봉건주의와 자본주의의 관계 속에서 읽으려 했다. 본 논문은 마르크스의 역사 유물론적 독해가 정치경제학자들의 직접적인 사유의 방식과 선을 긋고 있으며, 특히 자본주의 근대의 시간성을 보여주는 것이 얼마나 복잡한지를 드러낸다고 주장한다. 마르크스는 디포의 소설에서 “자연 상태”의 섬에서 벌어지는 우화가 아닌, 복잡하게 얽힌 노동의 조건을 읽었다. 소설의 총체성에 입각해 볼 때, 마르크스의 『로빈슨 크루소』 독해는 봉건주의에서 자본주의로 넘어가는 과정에서 부상한 부르주아 계급의 서사를 종합하고 있다.
Daniel Defoe’s Robinson Crusoe has been the subject of critical work that sits at the border between literature and economics. Indeed, the novel itself was popular among nineteenth-century political economists as a site for thought experiments. However, Karl Marx found these readings to be wanting and indeed provided his own reading of Robinson Crusoe as part of his ideas about the relations between feudalism and capitalism. This article argues that Marx’s reading breaks with the straight-forward interpretations of political economists and, using historical materialist methods, uncovers the complexities of representing the temporalities of capitalist modernity. I posit that Marx does not see in Defoe’s island novel a parable of the “state of nature,” but rather a complex representation of conditions of labor, which, read in the context of the totality of the work, reveals a narrative of “class-becoming” in that Crusoe recapitulates the very narrative of the bourgeoisie emerging from feudalism into capitalism.