본 논문은 2006-19년 기간을 대상으로 사업체 수준의 패널자료를 이용하여 제조업체 내부에서 이루어지는 서비스 생산활동의 결정요인에 대해 분석하고 있다. 제조업체 내 서비스 생산활동 집약도는 전체 상용근로자 대비 R&D, 디자인, IT, 경영 등 지식집약적 핵심 서비스 업무에 종사하는 근로자의 비중으로 측정한다. 시스템 일반화적률법(system GMM)을 적용해 내생성문제를 제어한 실증분석 결과에 의하면, 수출집약도가 높을수록, 해외 자회사의 네트워크가 클수록, 그리고, 수도권에 입지한 기업일수록 기업 내 서비스 생산활동의 집약도가 높은 것으로 나타난다. 반면, 국내 소재 자회사 네트워크와 기업 내 서비스 생산활동의 집약도 간에는 특별한 연관성이 발견되지 않는다. 아울러, 기업의 생산 및 서비스외주와 기업 내부의 서비스 생산활동 간에도 통계적으로 유의한 대체 혹은 보완 관계가 나타나지 않는 것으로 분석된다. 본 논문의 분석결과는 수출 및 해외투자 활동이 한국 제조업체 내 서비스화를 진전시키는 주요요인임을 시사한다.This study empirically investigates the key determinants of in-house service activities within manufacturing firms based on an establishment-level panel dataset from 2006 to 2019. The extent of in-house service activities is measured as the proportion of workers performing knowledge-intensive core service functions, such as R&D, design, IT, administration, and management. After controlling for unobserved heterogeneity and simultaneity by adopting the system generalized method of moments, our regression results reveal that companies with higher export intensities, wider networks of overseas subsidiaries, or those located in metropolitan areas engage in more in-house service activities than their counterpart, and that no statistically significant link exists between external outsourcing and in-house service activities. Overall, our results suggest that export activities and overseas FDI networks are key determinants of the extent of in-house service provisions within Korean manufacturing firms.