본 논문은 이어의 백화 단편 소설집 《십이루(十二樓)》에 수록된 이야기들 가운데 〈생아루〉에 내포된 인식론적 주장을 다룬다. 격물로 대표되는, 주류 성리학의 오랜 인식론적 사유에서 참된 인식이란 개별 주체들이 대상에 내재한 이치[理]를 궁구하고 이로써 얻은 앎을 축적함으로써 획득할 수 있는 것으로 이야기되었다. 이어는 이 이야기에서 한 편으로 성리학의 이 오랜 인식론적 사유를 차용하면서도 동시에 이를 수정한다. 첫째, 기존 인식론에서 선험적인 인지적 역량을 가진 심(心)이 인식의 주요한 기관으로 여겨졌다면, 이어는 촉각과 관련된 의미들의 반복을 통해 올바른 인식을 위한 현상적 조건으로서의 신체적 감각을 강조한다. 둘째, 기존의 주류 성리학적 인식론이 개별적인 진실 또는 이면의 궁극적인 진리가 대상에 내재한다는 사실을 강조하는 반면, 이 이야기는 표상의 왜곡과 진실의 은폐라는 주제들을 부각함으로써 대상, 특히 그것이 인지적으로 주어지는 방식에서의 허위를 가려내는 것이 올바른 인식의 필수적인 조건임을 주장한다. 셋째, 이 이야기는 시장과 가족 공동체 등 비개인적 주체들을 인식의 주요한 단위로 설정함으로써 개인을 인식의 주체로 전제하는 기존의 인식론을 공동체적이고 상호주체적인 것으로 확장한다. 이 이야기의 인식론적 서사의 절정, 즉 주인공 아버지가 양자로 들일 청년이 짝 불알이라는 것을 듣고 그것을 만져봄으로써 사실은 그가 오래 전에 잃어버린 아들임을 알아내는 사건은 왕조 전환기라는 이야기의 주요한 배경과 맞물려 저자의 인식론적 주장이 갖는 역사적인 의미를 제시한다. 짝 불알이 명조 멸망 이후 새로운 왕조에서 살아가는 이어 자신의 문인적 정체성에 대한 자조적인 투영이라면, 잃어버린 아들에 대한 발견과 가족의 재결합을 가능하게 하는 인식론적 방법론은 혼란한 역사적 현실 속에서 개인들의 어그러진 삶이 어떻게 일상적인 차원으로부터 회복될 수 있는지에 대한 이데올로기적 처방의 의미를 갖는다.This article examines Li Yu’s 李漁 (1611-1680) reconceptualization of the “investigation of things” (gewu 格物) as represented in his short story “Nativity Room” (Sheng wo lou 生我樓). Since the twelfth century, mainstream Neo-Confucianism has interpreted gewu as a method for intellectual practices used to find the essence of objects, believing that the accumulation of gewu ultimately leads practitioners to the realization of the transcendent principle (li 理). Li Yu adapts this old Confucian epistemology into fiction. At the same time, through his story, he modifies existing definitions of gewu. Li Yu reifies his thesis of the essence and conditions of correct recognition as having three aspects: the involvement of the body, the rectification of representations in general and the discernment of falsehood in particular, and completion by social institutions and interpersonal relationships that overcome the fallibility and limited knowledge of individuals. The engagement of the epistemological theme with the story’s setting, a time of dynastic transition, suggests that this story is the author’s ideological claim for his own historical period in the dynastic transition from Ming 明 (1368-1644) to Qing 淸 (1644-1912). The narrative, in which dismantled familial relationships are recovered through exertions in pursuit of correct recognition, envisions that the lives of individuals that have been disordered by the effects of the dynastic change can be reordered through new forms of epistemology by which individuals can live their everyday lives.