목적: 이 연구는 교사의 의사소통능력을 평가하는 다차원적 의사소통능력 분석 프로파일(MCSAP) 개발하고, 의사소통능력 분석 프로파일을 현장에서 근무하는 교사가 쉽게 이용할 수 있도록 앱으로 구현하는 것을 목적으로 하였다.
방법: 첫째, 의사소통능력 분석 프로파일의 평가 영역, 하위 영역, 문항과 의사소통능력 향상을 위한 가이드라인을 개발하였다. 둘째, MCSAP 앱으로 실현하기 위하여 앱 스토리 보드를 작성하고, 앱 스토리보드를 기반으로 UI/UX를 디자인하고, 사용자와의 상호작용에 의해 발생할 이벤트를 정의하였다. 전문가의 자문을 받아 MCSAP을 앱으로 제작하고 프로토타입으로 개발하였다. 현직 교사 10명을 대상으로 사용성 평가를 실시하였다.
결과: 첫째, MCSAP의 항목을 개발하기 위하여 의사소통능력 요인을 추출한 결과 의사소통능력의 영역은 크게 언어ㆍ비언어능력과 의사소통 수행력으로 구분하였다. 언어ㆍ비언어 영역에는 조음, 음성, 유창성, 언어, 비언어의 요소로 구성하였고, 의사소통 수행력에서는 경청, 역할수행능력, 자기제시능력, 목표수행능력, 타인이해능력의 요소로 구성하였다. 둘째, MCSPA의 앱 구성은 사용자 등록, 의사소통능력 프로파일에 대한 자가 응답, 의사소통 프로파일 결과 제시, 결과 해석 및 가이드라인 제공의 절차로 설계하였다.
결론: 이 연구를 통한 MCSPA 개발로 교사들이 어려움을 겪는 의사소통능력 요인들을 객관적으로 검증할 수 있을 것이다. 더불어 본 연구의 MCSPA 개발연구가 이루어져서 교사를 비롯한 많은 전문적인 의사소통 사용자들의 의사소통의 중요성 인식과 의사소통능력 증진에 작은 도움이 될 것으로 기대한다.
Purpose: This study seeks to develop an MCSAP that evaluates teachers’ communication skills and to implement a communication skills analysis profile into an application that is readily available to teachers working in the field.
Methods: First, evaluation domains, subdomains, and questions of the communication ability analysis profile and guidelines for improving communication skills were developed. Second, in order to realize it as an MCSAP application, an application storyboard was created, the UI/UX was designed based on the application storyboard, and events were defined to occur by interaction with the user. A usability evaluation of the MCSAP application was conducted with 10 teachers.
Results: First, as a result of extracting the communicative ability factors to develop the items of the MCSAP, the areas of communication ability were broadly divided into language/non-verbal ability and communication performance. The linguistic/non-verbal area consisted of elements of articulation, speech, fluency, language, and non-verbality, and in the communicative performance it consisted of elements of listening, role performance, self-presentation, goal performance, and understanding of others. Second, MCSPA’s configuration of the application was designed as a procedure for user registration, self-response to a communication ability profile, presentation of communication profile results, interpretation of results, and provision of guidelines.
Conclusions: The development of an MCSPA through research will allow teachers to objectively examine the communicative skills factors they struggle with. In addition, it is hoped that the development of an MCSPA in this study will be carried out so that many professional communication users, including teachers, can make a small contribution to the recognition of the importance of communication and the improvement of communication skills.