연구배경
다문화 가정은 증가하고 있으나 다수의 다문화 학생들이 교육격차를 실감하며 학습에 어려움을 겪고 있다. 게다가 코로나로 인해 대부분의 학교가 온라인 수업을 진행하면서 다문화 학생은 기초 교육의 사각지대에 놓이게 되었다. 이들의 다양성을 포용하며 교육 수준을 끌어올리기 위해서는 맞춤형 교육이 효과적이지만 이와 관련된 정책적 지원은 한계가 존재하는 상황이다. 본 연구는 맞춤형 교육인 다문화 학생 멘토링의 다양한 참여자들을 고려하여 멘토링의 ‘중개’ 기능을 넘어 체계적인 사전매칭 및 사후관리로 다문화 학생에게 지속적이며 효과적인 교육을 줄 수 있는 방안을 모색하고 서비스 방향성을 제안하였다.
연구방법
본 연구에서는 먼저 선행 연구조사를 통해 다문화 학생 교육지원 현황 및 문제점을 조사하였으며 이어 이해관계자 리서치를 진행하였다. 다양한 서비스 관여자들을 고려하기 위해 데스크 리서치를 토대로 이해관계자 맵을 작성하고 다문화 학생, 학부모, 다문화 멘토링 경험자 등 멘토링의 이해관계자들을 대상으로 심층인터뷰를 진행하여 세부적인 니즈와 페인포인트를 파악하였다. 이후 페르소나 및 서비스 여정지도를 통해 서비스의 기능을 구체화하여 통합적 서비스 디자인 방안을 도출하였다.
연구결과
연구 결과 학습의 어려움, 낮은 정보 접근성, 멘토링 매칭에 대한 불만족 등의 페인포인트를 파악하였다. 이에 따라 서비스의 주요 이해관계자들을 연결할 수 있는 통합적 멘토링 서비스를 위한 핵심적인 서비스 방향성 4가지(멘토링 매칭 및 검색, 실시간 학습관리, 교류 커뮤니티, 언어도움 번역)를 프로토타입으로 구현하였다.
결론
본 연구는 다문화 학생들의 교육격차 문제에 도움을 주기 위해 사용자 경험을 중심으로 한 디자인 방법론을 적용하여 맞춤형 멘토링 서비스 방안을 제시하였다. 본 연구결과가 향후 다문화 학생들을 위한 맞춤형 교육 서비스 개발을 위한 기초 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.Background
The number of multicultural families is increasing, but many multicultural students are having difficulty learning, realizing the educational gap with other students. In addition, as most schools conducted online classes due to COVID-19, multicultural students were put in the blind spot of basic education. In order to raise their education level, customized education is effective, but policy support has limitations. This study sought ways to provide continuous and effective education to multicultural students through pre-matching and follow-up management beyond mentoring in consideration of various participants in multicultural student mentoring, which is a customized education.
Methods
In this study, the current status and problems of educational support for multicultural students were first investigated through a previous research survey, and then a stakeholder research was conducted. In order to consider various service participants, a stakeholder map was created based on desk research and in-depth interviews with stakeholders were conducted to identify detailed needs and pain points. After that, functions were specified through personas and travel maps, and an integrated service design plan was derived.
Results
As a result of the study, pain points such as difficulty in learning, low information accessibility, and dissatisfaction with mentoring matching were identified. Accordingly, three key service directions (mentoring matching and search, real-time learning management, and exchange community) for an integrated mentoring service that can connect key stakeholders of the service were implemented as a prototype.
Conclusions
This study presented the direction of a customized mentoring service plan by applying a design methodology centered on user experience to help multicultural students with the educational gap problem. It is hoped that the results of this study can be used as basic data for the development of customized education services for multicultural students in the future.