연구배경
라이브 커머스의 발전과 더불어 중장년층이 새로운 사용자로 자리 잡고 있다. 하지만 그들은 인터페이스의 한계로 인해 실제로 라이브 커머스 애플리케이션의 기능을 다양하게 사용하는 데 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구에서는 중장년층을 위한 라이브 커머스 애플리케이션 사용자 인터페이스 디자인 가이드라인을 제안하고자 하였다.
연구방법
라이브 커머스의 개념과 특성에 대해 이해하였고 국내 라이브 커머스 애플리케이션 현황을 파악하였다. 또한 중장년층의 변화와 이들이 기대하는 디자인적 가치에 대하여 문헌을 통해 알아보았다. 이러한 이해를 바탕으로 중장년층의 라이브 커머스 사용 행태를 이해하기 위해 중장년층 사용자를 대상으로 하는 FGI를 진행하였고 이를 바탕으로 중장년층을 위한 라이브 커머스 사용자 인터페이스 디자인 가이드라인을 제안하였다.
연구결과
중장년층의 라이브 커머스 사용 행태와 이때 발생하는 문제점을 바탕으로 총 11개의 디자인 가이드라인을 제안하였다. 이를 통해 이들이 기대하는 디자인적 가치를 달성할 수 있을 것으로 기대한다.
결론
중장년층이 사용하기 편리한 라이브 커머스를 디자인하는 데 도움을 줄 수 있는 가이드라인을 제안하였다는 의의를 가진다.Background
Along with the development of live commerce, middle-aged people are becoming its new users. However, there are a lot of problems when they use live commerce. Therefore, this study suggested the user interface design guidelines in designing live commerce applications for middle-aged people.
Methods
The concepts and characteristics of live commerce were reviewed, and the live commerce applications in Korea was investigated. The changes of the middle-aged people and the design values they expect were also understood. Based on such understanding, a user research was conducted to understand the behavior of middle-aged people while they are using the live commerce applications. Finally, the user interface design guidelines for middle-aged people were suggested in order to support to design live commerce applications.
Result
As a result of study, 11 design guidelines were suggested based on the middle-aged people’s usage behavior. With these guidelines, it is expected to achieve the design values that the middle-aged people expect.
Conclusion
This study is meaningful because the guidelines for designing live commerce applications for middle-aged people’s convenience were suggested.