연구배경: 본 연구는 제품디자인의 유사성판단에 있어서 형태요소만을 가지고 판단하고 있는데 형태요소뿐만 아니라 심미성요소를 함께 고려했을 경우에 제품유형에 따른 판단의 정확성 및 확신성에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이를 통해 제품유형별 중요 심미성요소를 추출하여 유사성판단 척도로 활용함으로써 판단의 정확성 및 판단 근거의 정합성을 높일 수 있다는 것을 실증하고자 한다.
연구방법: 현행 디자인유사판단 기준을 정리하였으며, 본 실증분석에 적용될 심미성요소를 선행연구를 기반으로 선정하였다. 전문가 인터뷰를 통해 디자인유사성판단을 위한 제품유형 분류 및 제품군을 선정하였다. 실증분석에서는 상호작용성의 정도(상호작용이 낮은 제품 - 상호작용이 높은 제품) 및 형태의 기능성 정도(형태가 기능인 제품 - 전기적 작동이 기능인 제품)에 따라 제품유형을 분류하였다. 피험자는 통상의 디자이너 및 일반 수요자로 상정하였으며, 실험 자극물은 제품유형에 따른 기준-비교디자인 제품이미지를 제시하여 형태 및 심미성요소 항목별 양 디자인 간의 유사성 정도를 묻는 설문조사와 통계분석을 진행하였다.
연구결과: 디자인유사성판단에 있어 심미성요소는 제품유형에 상관없이 유의한 영향을 미치며, 심미성요소의 고려가 판단의 정확성 및 판단 근거의 정합성을 높일 수 있다는 것이 확인되었다. 또한 심미성요소의 고려가 판단 근거의 정합성을 크게 높여주며, 상호작용이 높고 형태가 기능인 제품군 및 상호작용이 높고 전기적 작동이 기능인 제품군에서 유사성판단의 정확성이 높은 것으로 나타났다.
결론: 디자인유사성판단에서 있어서 형태만을 고려하는 경우보다 형태와 심미성요소를 고려한 경우에 유사성 판단의 정확도를 향상시키며(평균 2.23% 상승), 판단 근거의 정합도(평균 7.83% 상승)를 크게 증가시킨다. 또한 상호작용성이 높은 제품군의 디자인유사성판단을 할 때는 형태뿐만 아니라 심미성요소를 고려해야 한다.
Background: In this study, judgments are made based on only the form factor in judging the similarity of product design, and when the aesthetic factor as well as the shape factor are considered together, the effect of each product type on the accuracy and consistency of judgment is analyzed. Through this study, we want to demonstrate that the accuracy and consistency of judgment can be increased by extracting important aesthetic factors for each product type and using it as a similarity judgment scale.
Methods: The current design similarity judging criteria were summarized, and aesthetic elements were selected based on previous studies. Product type classification and product groups were selected through expert interview. In the empirical analysis, product types were classified according to the degree of interactivity(products with low interactivity - products with high interactivity) and the degree of functionality of forms(products in which form is a function - products in which electrical operation is a function). The subjects were assumed to be ordinary designers and general consumers, and as the experimental stimulus, a standard-comparative design product image was presented according to product type, and a questionnaire and statistical analysis were conducted to ask the similarity degree between both designs by form factors and aesthetic elements.
Results: Regardless of product type, it has been verified that aesthetic elements have a significant effect on design similarity judgment, and that consideration of aesthetic elements can increase the accuracy and consistency of judgment. In particular, it was found that the consideration of aesthetic elements greatly increased the consistency of judgment, and the accuracy of judgment was higher in product groups with high interactivity and form functions and products with high interactivity and electrical operation.
Conclusions: Considering both the form factors and the aesthetic elements in design similarity judgment increases the accuracy of the judgment(2.23% on average) and significantly increases the consistency of the judgment(the average increase of 7.83%) compared to the case where only the form factors are considered. Also, when judging the design similarity of highly interactive product groups, it is necessary to consider not only the form factors but also the aesthetic elements.