혁신교육지구 중간지원조직은 교육청과 기초자치단체의 교육협력 정책인 혁신교육지구 정책집행을 위해 위상적으로 기초자치단체, 교육지원청, 학교의 중간에 위치하면서, 지역사회의 인적․물적‧문화적 인프라를 학교 교육에서 활용할 수 있도록 정보 제공, 예산 배분, 프로그램 운영 및 평가, 이해관계자 네트워크 형성 등의 기능 수행이 기대되는 실천적 조직이다.
이 연구에서는‘혁신교육지구 중간지원조직이 그들에게 기대되는 역할을 제대로 수행하고 있는가?’라는 연구 질문을 해결하고자 수정 근거이론 접근법을 적용하여 운영 주체와 인력 구성 형태가 다른 네 개의 경기도 혁신교육지구 중간지원조직의 정책집행 과정을 다차원 정책분석모형을 활용하여 분석하였다. 이를 바탕으로 경기도 혁신교육지구 중간지원조직의 윤리와 사회정의, 규범적, 구조적, 구성적, 기술적 운영 특성과 위상적․기능적 역할 수행을 위한 구조적․구성적․기술적 차원의 촉진 요인과 구성적․기술적 차원의 방해 요인을 제시하였다.
이를 통해 혁신교육지구 중간지원조직의 정책 유지․발전을 위해 규범적 차원에서 상호협약 내용에 협업을 통해 얻는 성과 배분에 관한 사항 포함하기, 구조적 차원에서 중간지원조직의 독립성 보장, 조직 유지․관리 방안 모색, 구성적 차원에서 혁신교육지구 정책을 담당할 인력 방안 마련, 순환보직전형 장학사에 대한 정책결정권 부여를 제안하였다.
The Innovation Education District Intermediate Support Organization is a practical organization that is expected to provide information, budget allocation, program operation and evaluation, and form a network of stakeholders so that local communities can use human, material, and cultural infrastructure in school education.
In this study, the policy execution process of four Gyeonggi-do Innovation Education District Intermediate Support Organizations with different operating methods was analyzed by applying a multidimensional policy analysis model to solve the research question, "Is the Innovation Education District Intermediate Support Organization playing the expected role?" Based on this, the operating characteristics of the Gyeonggi Innovation Education District Intermediate Support Organization, structural, and technical facilitation factors for the performance of topological and functional roles, and obstacles at the structural and technical levels were explored.
In order to maintain and develop policies of Intermediate Support Organizations in Innovation Education District, it was proposed to include matters related to performance allocation through collaboration at the normative level, ensure independence of Intermediate Support Organizations, secure budgets, seek organizational maintenance and management plans, and give policy decisions to circular scholars.