본 논문은 테오도어 W. 아도르노의 미학에서 핵심 역할을 하는 미적 진리의 문제를 다룬다. 아도르노는 예술의 목적이 향유나 유용성이 아니라 진리에 있다는 게오르크 W. F. 헤겔의 관점을 받아들여 예술의 존재 이유가 미적 진리라고 본다. 아도르노는 또한 예술을 미적 가상으로 설명하는 프리드리히 실러와 헤겔의 미학을 수용하여 예술이 현실 속에 독자적 영역을 갖는 자율적 존재인 동시에 이념의 현현이라고 본다. 그러나 이념을 개념과 실재성의 통일로 본 헤겔과 달리 아도르노에게 이념은 정신과 자연의 화해이며, 그러한 화해는 감정과 충동 같은 비이성적 계기들이 정합적으로 구성된 예술 작품에서 상징적으로 이루어진다. 그러한 예술 작품의 진리 내용은 사회적이고 역사적인 것이며, 그것은 작품에 개념적이지 않은 언어로 내재한다. 본 논문은 루트비히 판 베토벤의 피아노 소나타와 파울 첼란의 서정시에서 예술 작품의 진리 내용을 예시한다. 작품에 내재한 진리 내용은 명시적으로 드러나지 않으므로 작품은 수수께끼 성격을 갖는다. 그래서 예술 작품은 자신의 수수께끼를 풀어줄 철학적 반성인 비평이 필요하다
This paper deals with the problem of aesthetic truth, which plays a key role in the aesthetics of Theodor W. Adorno. He accepted Georg Wilhelm Friedrich Hegel’s point of view that the purpose of art is not enjoyment or usefulness, but aesthetic truth. Adorno also received the aesthetics of Friedrich Schiller and Hegel, who explain art as aesthetic semblance, and sees art as an autonomous being as well as the appearance of the idea. However, unlike Hegel, who regarded the Idea as the unity of concept and reality, for Adorno, the idea is a reconciliation between spirit and nature, and such reconciliation is symbolically achieved in works of art in which irrational moments such as emotions and impulses are coherently composed. The truth contents of works of art are social and historical, and they are inherent in the non-conceptual language of art. This paper exemplifies the truth contents of art in Ludwig van Beethoven’s Piano Sonata and Paul Celan’s lyrics. Since the truth contents inherent in the works of art are not explicitly revealed, the works of art have a riddle-character. Thus, works of art need criticism, a philosophical reflection that will solve their riddles.