스팩과 합병하여 코스닥시장에 상장하는 기업(스팩합병 상장기업)의 급증에도 불구하고 스팩합병상장과 일반상장(IPO)을 체계적으로 분석한 국내연구는 부족하다. 본 연구는 스팩합병 상장기업과일반상장기업의 특성과 재무성과를 비교·분석하여 스팩의 유용성과 가치를 발견한다. 첫 번째, 스팩합병상장기업은 일반상장기업보다 규모가 작고 제조업 외 업종비중이 높다. 두 번째, 스팩합병 상장기업의영업성과와 주가성과가 일반상장기업보다 열등하지 않고 유사하다. 세 번째, 스팩공모 당시 기관투자자배정비율과 청약률이 스팩합병 상장이후 성과와 연관된다. 본 연구의 실증결과를 정리하면 스팩합병상장은 우량 중소기업에 조기상장기회를 제공하고 있음에도 일반상장기업과 비교하면 재무성과가열등하지 않다. 즉, 스팩합병 상장은 가치 있는 코스닥시장 진입 경로이며 기존 일반상장과 차별화된유용성이 존재한다.
Despite a surge in the merger of companies listed on the KOSDAQ market with special purpose acquisition companies (SPACs), limited domestic studies have systematically compared the listing through SPAC mergers and the general IPO. This study analyzes the impact of such companies going public after merging with SPACs as well as their performance by comparing them with the conventional IPOs. First, the firms listed through SPAC mergers are smaller and have a higher proportion of non-manufacturing industries than the conventional IPOs. Second, the operational and stock price performance of the firms listed through SPACs are not inferior to that of the conventional IPOs. Finally, a higher share allocation to institutional investors and subscription rates, for the shares recorded at the time of the SPAC listing, are related to the stock price performance observed after SPAC mergers. According to the empirical results of this study, going public by merging with SPACs provides early listing opportunities to small- and medium-sized companies; they do not experience a deterioration in their financial performance after being listed. The listing of SPACs creates a different and valuable path to enter the KOSDAQ market for such companies as compared to the conventional IPOs.