본 연구는 원격시스템을 이용한 언어검사의 효용성과 이에 대한 부모의 만족도를 분석하였다. 연구방법은 언어발달장애 아동을 대상으로 수용·표현어휘력 검사(REVT)’의 검사문항을 반분하여 원격과 대면으로 각각 실시하고, 두 점수 간의 상관관계 및 차이를 분석하였다. 연구결과, REVT의 원격과 대면 검사의 점수 간에 높은 상관관계를 나타냈다. 그러나 수용어휘력에서 원격에서 대면보다 유의하게 낮은 점수가 나타났다. 양육자들은 원격 언어검사에 대해 평균 3.6점으로 보통 이상의 전반적 만족도를 나타냈다. 특히 원격 검사에 따른 시간과 이동/거리의 편리성에서 가장 높은 만족도를 보인 반면 원격이 대면 방식과 동일한 효과를 보인다고 생각하는가를 묻는 문항이 가장 점수가 낮았다. 본 연구는 국내에서 원격 검사의 적용의 가능성과 주의점들을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
This study analyzed (1) the utility of telepractice in language assessment and (2) parental satisfaction for telepractice. Young children with language disabilities conducted REVT through both face-to-face and telepractice system. The correlation and paired t-test were analyzed. The results showed (1) the strong correlations between telepractice and face-to-face assessment scores. However, the telepractice score was significantly lower than face-to-face in the receptive vocabulary test and (2) the overall average of parental satisfaction for telepractice was 3.6 out of 5 points. The parents showed the highest satisfaction in terms of time and convenience of telepractice while the equivalence between telepractice and face-to-face item was the lowest. This study suggested the possibility and considerations in applying telepractice of language assessment in Korea.