본 논문은 순암 안정복의 『가례』연구의 방향과 목적을 살펴보기 위해 작성된 것이다. 조선 유학의 실천성은 다양한 유학 분야 가운데 하나인 예학을 통해서도 확인할 수 있다. 그 가운데 가장 중요한 저술이 바로 주희에 의해 작성되었다고 평가되는 『가례』이다. 그런데 『가례』는 주희의 또 다른 예학 저술인 『의례경전통해』와 그 결을 달리한다. 그러므로 각각이 중년미정설, 만년정설로 지칭되는 것이다. 퇴계는 물론, 성호와 순암 또한 이러한 자장 아래에서 『가례』를 인식하고 있었다.
그런데 성호는 『가례』를 사대부 가문의 예식으로 생각하고, 자신과 같은 처지인 匹庶들이 행례할 수 있는 가례서가 필요하다는 생각에서 『성호예식』을 저술하였다. 『성호예식』은 『가례』에 비해 규모와 절차 등이 상당히 간소화된 것이다. 그러므로 성호 사후 그의 가문과 문인은 몇 가지 문제의식을 지니게 되었다. 미정론인 『가례』를 고례와 속례를 통해 수정하고 보완하는 것 및 지나치게 간소화된 『성호예식』을 절검의 측면에서는 계승하되, 고례와 『가례』의 정신에 따라 바로잡는 것이었다.
순암은 『가례주해』와 『가례익』 등을 저술했지만 현존하는 것은 없고, 자신과 가문에서 행례하기 위해 작성한 『송종록』과 『추록』 등만이 현존하고 있다. 때문에 그의 『가례』연구에 대한 단서는 이것들을 중심으로 찾되 각종 서신 및 『순암부부고』 등을 참고할 수밖에 없는 한계를 지닌다. 그는 『성호예식』의 정신인 절검을 계승하고 있고, 구체적인 의절에 있어서도 상당수 성호의 그것을 따르고 있다. 그리고 그의 언급을 통해서 확인할 수 있는 것은, 그의 『가례』연구가 행례를 위한 것이었다는 점이다.
This paper is written to look at the direction and purpose of the study on the family Rituals by An Chong-Pok who was as intellectual in the 18th century. The practicality of Joseon confucianism can be found through rituals among various learning. Among them, the most important book is The Family Rituals which is considered to have been written by Zhu-xi. However, The Family Rituals is different from his another ritual book, Yílǐjīngzhuàntōngjiě. Therefore, each is referred to as the middle-aged and late-year-old theory. As well as Lee hwang, Lee Ik and An Chong-Pok were also aware of The Family Rituals under these magnetic field.
However, Lee Ik thought of The Family Rituals as an example of noble family, and wrote the book which is called SeongHoYeShik, because he thought that he needed a new form of the family rituals book for those who were in his situation. SeongHoYeShik is a considerably simplified version of The Family Rituals in size and procedure. Therefore, after Lee Ik's death, his family and disciples became aware of some problems. Modifying and supplementing the unorthodox family rituals through ancient rituals and a popular custom, and simplifying SeongHoYeShik were corrected in accordance with the spirit of the ancient and The Family Rituals.
An Chong-Pok wrote a few of writings related with The Family Rituals but nothing exists here. Therefore, the clues to his research can be found only through his various letters, The record of funeral rites, The record of Remembrance and so on. He inherits the spirit of frugality, and follows it in many specific ceremonies. And what can be confirmed through his comments is that his study was for the sake of the ceremony.