본 연구는 근거이론 방법을 적용하여 결혼이민자가정 어머니들의 자녀 이중언어 교육경험을 총체적으로 탐색하는데 목적이 있다. 연구참여자는 자녀 이중언어 교육경험이 있는 결혼이민자 어머니 10명이며 심층면담과 참여관찰을 통해 자료를 수집하였으며 근거이론 방법에 따라 분석하였다. 이를 패러다임 모형으로 분석한 결과, ‘이중언어 교육 실행 어려움’과 ‘이중언어 교육 효과에 대한 불확실성’이 중심현상으로 도출되었다. 인과적 조건은 한국어 중심의 자녀 양육 경험, 어머니 모국에 대한 부정적인 시선과 태도, 이중언어발달에 대한 이해 부족이, 맥락적 조건은 이중언어에 대한 사회적 인식 부족과 유아들의 반응 차이 및 이중언어 교육 지원 부재가, 중재적 조건은 이중언어사용에 대한 긍정적인 분위기 조성, 이중언어 교육 역량 강화를 위한 노력, 조력자의 지원, 어머니 모국어 중요성 인식이 도출되었다. 작용/상호작용 전략은 모국어 교육 역량 키우기, 자녀와의 긍정적인 관계 맺기, 이중언어로 놀이하기, 다양한 매체 활용한 이중언어 경험시키기 및 이중언어 환경 조성하기였으며 그 결과로는 친밀한 가족 관계 형성, 두 언어의 자유로운 사용, 자신감 형성 및 정체감 확립, 이중언어 교육에 대한 신념 강화가 도출되었다. 선택 코딩 결과, 핵심범주는 ‘자녀 이중언어 교육을 위한 어머니 역할 다하기’가 도출되었으며 이를 바탕으로 이중언어 교육 지원방안에 대한 시사점을 논의하였다.The aim of this study is to apply a grounded theory to comprehensively explore the experiences immigrant mothers have with respect to the bilingual education of their children. The research participants for this study included 10 immigrant mothers through marriage Korean men who have the experience of providing bilingual education to their children. Data was collected through in-depth interview and participatory observations. These were subsequently analyzed according to the grounded theory approach. According to the paradigm model analysis results, 'difficulty in implementing bilingual education' and 'uncertainty in the effects of bilingual education' were identified as the central phenomena. Causal conditions which lead to the occurrence of these phenomena were found to be ‘the Korean language-centered child rearing experience’ and ‘lack of understanding of bilingual development.’ Contextual conditions of these phenomena were identified as ‘lack of social awareness for bilingualism’ and ‘absence of support for bilingual education. Intervening conditions deduced from the analysis were ‘creating a positive climate for bilingualism,’ ‘efforts to strengthen bilingual education capacity,’ etc. Action/interaction strategies mothers use to handle the phenomena were found to be ‘developing native language education skills,’ ‘having bilingual experiences using various media,’ etc. The consequences of these actions and interactions were found to be ‘formation of a close family relationship,’ ‘free use of both languages,’ ‘development of confidence and identity,’ and ‘strengthened belief in bilingual education.’ As a result of performing selective coding, the core category deduced was ‘fulfilling the role of a mother for the bilingual education of children’.