배경 및 목적: 본 연구는 학령전기 한국어-영어 이중언어아동을 대상으로 언어성 작업기억훈련이 음운인식 및 단어재인, 작업기억 능력에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 방법: 한국어를 모국어로 사용하고 3세 이후에 영어를 습득한 만 4-5세의 이중언어아동 22명을 작업기억훈련 집단 11명과 비훈련 집단 11명으로 나누어 언어성 작업기억훈련인 단어폭 과제와 이중-처리작업조건 과제를 실시하여 사전사후의 음운인식(음소인식, 음절인식)과 단어재인(의미단어, 무의미단어), 작업기억(정순, 역순의 비단어 따라말하기, 한국어 문장폭 기억, 영어 문장폭 기억) 능력을 비교하여 훈련효과의 유무를 검증하였다. 결과: 훈련집단은 언어성 작업기억훈련 이후 음운인식 과제의 음절과 음소인식 모두 정반응률이 유의하게 증가하였고 단어재인 과제 중 무의미단어 재인의 정반응률이 유의하게 증가하였다. 3가지 작업기억 과제에서 훈련집단은 비단어 따라말하기 과제의 정순과 역순 따라말하기 모두 정반응률이 유의하게 증가하였으나 한국어와 영어의 문장폭 기억 과제의 정오판단과 회상의 정반응률은 유의한 증가를 보이지 않았다. 이에 반해 비훈련 집단은 음운인식과 단어재인, 작업기억 과제 모두에서 사전사후에 유의한 차이를 보이지 않았다. 논의 및 결론: 본 연구는 언어성 작업기억훈련이 이중언어아동들의 음운인식 및 단어재인, 언어 처리와 관련된 작업기억능력을 향상시킴을 보여준다. 이는 이중언어아동들의 읽기 기술 중재에서 언어성 작업기억훈련의 효과를 입증하는 근거자료로 활용될 수 있다.Objectives: This study investigated whether verbal working memory training could improve the phonological awareness, word recognition, and working memory in pre-school bilingual children. Methods: Twenty-two Korean-English bilingual children aged 5-6 years who were attending English kindergartens or international institutes participated in this study. Subjects were split into two equal groups, training and control groups. The training group completed intensive working memory training (10 sessions over 2 weeks) which consisted of word span backward training and dual-load condition training tasks. Two groups were assessed on 10 measures of phonological awareness (syllable, phoneme), word recognition (real-word, non-word) and working memory (non-word repetition, Korean Competing Language Processing Task [CLPT], English CLPT) before and after working memory training. Results: The training group showed significant increases in the percentage of correct responses on syllable awareness, phoneme awareness, non-word recognition, forward and backward non-word repetition tasks, but not on real-word recognition, Korean CLPT, and English CLPT tasks. There were no significant differences in all measures between pre-test and post-test in the control group. Conclusion: These results show that linguistic working memory training boosts performance on measures of reading-related skills and working memory. This finding suggests that working memory training could be considered as a reading skill intervention for bilingual children.