배경 및 목적: 다문화 아동들은 언어발달의 다양한 영역에서 어려움을 겪을 수 있으므로 다문화 아동의 언어발달 수준을 조기에 선별하는 것이 중요하다. 이를 위해서는 다문화 집단의 특수성을 반영한 언어발달 선별검사가 고안되어야 하는데, 양적 연구만을 통해서는 다문화가정 대상자들의 실질적 요구를 반영하기 어렵다는 점에서 질적 연구의 필요성이 있다. 이러한 필요성에 따라 본 연구에서는 영유아 언어발달 선별검사에 대한 다문화가정 어머니의 인식과 요구를 분석하고자 하였다. 방법: 본 연구에 참여한 다문화가정 어머니 11명을 두 그룹으로 나누어 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 진행하고, 그 내용을 분석하였다. 결과: 인터뷰 분석 결과, 3개의 대주제(언어발달 수검 경험, 자녀 언어발달 평가의 어려움, 언어발달검사에 대한 개선 요구)와 9개의 하위 주제로 분석되었다. 논의 및 결론: 다문화 아동의 언어발달 선별검사 개발을 위해서는 언어적 장벽, 언어발달 정보 및 검사 정보의 접근성에 대한 고려가 필요할 것이다.Objectives: Children from multicultural families tend to have issues with various areas of language development. As such, it is important to do early screening of the language development of children from multicultural families to determine their level of development. To this end, language development screening tests that reflect the special nature of multicultural families should be designed. There is a need for qualitative research because quantitative research alone cannot reflect the real needs of people from multicultural families. In accordance with this need, this study sought to analyze the perceptions and needs of mothers of multicultural families to assist in language development screening for children. Methods: Eleven mothers of multicultural families were chosen to participate in the study and were divided into two groups. The researcher conducted a Focus Group Interview (FGI) and then analyzed the results. Results: The results of the interview were analyzed and categorized based on three main topics (results from the experience of language development test, difficulty in assessing the child’s language development, and demand for improvement of the language development test) and nine subtopics. Conclusion: In order to develop a language development screening test for children from multicultural families, consideration needs to be given to language barriers, language development information, and the language development test.