목적: 취학 전 어휘발달 위험군 아동들은 향후 학령기에 겪는 문제들이 보고되고 있으나, 일반아동이나 지체아동과 다른 특성을 일상 언어생활에서 분간하기가 쉽지 않다. 본 연구는 취학 전 어휘발달지연 위험군 아동의 화용 발달 특성을 살펴보고자 하였다. 방법: 연구의 대상은 인지나 정서, 감각 문제를 동반하지 않는 만4세, 만5세 아동이며, 수용표현어휘력검사(REVT) 결과를 근거로 일반 아동, 어휘발달 지연 위험군 아동, 어휘발달 지연 아동 세 그룹으로 15명씩 나누었다. 아동의 부모들은 담화관리, 상황에 따른 조절, 의사소통 의도, 비언어적 의사소통의 4가지 하위 영역으로 구성된 44개 문항의 아동화용능력 체크리스트(CPLC)를 작성하였다. 아동의 반응을 정반응율(%)로 환산하여 집단과 하위 영역별 혼합 이원분산분석(3X4 Two-way mixed ANOVA)을 실시하였다. 결과: 전반적인 화용언어 능력에서 집단 간 유의한 차이가 있었다. 일반아동은 다른 두 집단과 유의한 차이가 있었으나, 어휘 발달위험 아동과 어휘발달지체아동 간에는 유의한 차이가 없었다. 화용언어 하위영역 중 ‘담화관리’와 ‘의사소통 의도’ 영역에서 어휘발달위험아동은 일반아동 보다 유의하게 낮았으며, 어휘발달지체아동 보다 유의하게 높지 않았다. ‘상황에 따른 조절능력’과 ‘비언어적 의사소통’ 영역에서 일반아동이 어휘발달 지체아동 보다 유의하게 높았으나, 일반아동과 어휘발달위험아동, 어휘발달위험아동과 어휘발달지체아동 간에 유의한 차이가 없었다. 결론 : 어휘발달위험아동은 상황조절능력과 비언어적 의사소통에서는 일반 아동에 비해 유의하게 낮지 않았고, 어휘발달지체아동과 차이를 보이는 하위영역은 없었다. 이에 따라, 어휘발달위험아동들을 일반아동이나 지체아동과 쉽게 판별할 수 없는 이유를 상황조절능력과 비언어적 의사소통능력에서 찾을 수 있음을 암시한다.Purpose : The aim of the present study was to examine the characteristics of pragmatic language development among preschool children at risk for vocabulary developmental delay. Methods : The research subjects consisted of 4- and 5-year-old children who were divided into three groups of 15 children each: normal children, children at risk for vocabulary developmental delay, and children with delayed vocabulary development. Parents of the subjects completed the Children’s Pragmatic Language Checklist (CPLC). Results : There was significant difference between normal children and the other two groups in terms of overall pragmatic competence. There were, however, no significant differences between children at risk for vocabulary developmental delay and children with delay in vocabulary development. Regarding the sub-areas of CPLC, children at risk for vocabulary developmental delay showed significantly lower scores than normal children in “discourse management” and “communication intention,” and they did not show significantly higher scores than children with delayed vocabulary development in these sub-areas. In terms of “Contextual variation” and “non-verbal communication,” normal children showed significantly higher scores than children with delayed vocabulary development, but there was no significant difference between normal children and children at risk for delayed vocabulary development or between children at risk for vocabulary developmental delay and children with delayed vocabulary development. Conclusions : The results of this study suggest that the reason behind difficulties in easily distinguishing children at risk for delayed vocabulary development from normal children or children with delayed vocabulary development can be found in their ability to Contextual variation and non-verbal communication skills.