본 연구에서는 최근 라이프 스타일 전반에 큰 영향을 미치고 있는 스포츠의 영향력을 고려하여, 스포츠 브랜드 플래그십스토어의 특성과 구성요인을 감각적 체험 마케팅 관점에서 살펴보고자 한다. 본 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, VMD 와 감각적 체험마케팅의 개념과 특성을 살펴본다. 둘째, 감각적 체험 마케팅에서 본 연구와 관련성이 있는 시각, 청각, 촉각의 관점에서 스포츠 브랜드 플래그십스토어 사례를 고찰한다. 셋째, 감각적 체험마케팅의 사례를 VMD의 기능적, 장식적, 정보적 분류의 관점에서 그 특성과 구성요인을 도출한다. 본 연구의 결과는 첫째, 기능적 요소는 시각적 체험에서 스포츠 종목에 따라 코너를 분류하여 고객이 원하는 제품을 좀 더 쉽게 찾을 수 있도록 하였다. 촉각적 요소는 농구 코트와 같은 마룻바닥에서 신발 제품을 체험 할 수 있도록 하여 농구 시합에 참여하는 느낌을 공감하도록 하였다. 둘째, 장식적 요소는 시각적 체험에서 마네킹이나 디스플레이를 통해 스포츠 매장에 맞는 역동적 분위기를 나타내고 있었다. 특히 촉각적 체험에서는 제품의 가벼움과 부드러움을 강조하기 위하여 관련 이미지를 상상할 수 있도록 소품을 사용하였다. 제품의 정보적 몰입도를 높이고 비트가 빠른 음악을 틀어 역동적이고 활발한 분위기를 연출했었다. 셋째, 정보적 요소는 시각적 그리고 청각적 체험에서 영상이 나오는 화면을 활용하여 고객에게 제품의 정보를 전달하였다. 이처럼 스포츠 플래그십 스토어에서는 다양한 VMD 요소들이 활용되고 있었으며, 이는 감각적 체험 마케팅으로 그 효과를 극대화 시킬 수 있었다.Considering the influence of sports that is recently exerting a profound impact throughout the lifestyle, this study aims to examine characteristics and elements of sports brand flagship stores from a sensory experience marketing perspective. Detailed contents of this study are as follows. First, this study examines concepts and characteristics of VMD and sensory experience marketing. Second, this study considers examples of sports brand flagship stores from the perspective of the sense of sight, hearing and touch that are related to this study in sensory experience marketing. Third, this study draws characteristics and elements of examples of sensory experience marketing from the perspective of functional, decorative and informational classification of VMD. Results of this study are First, functional element enabled customers to find product they want more easily in visual experience by classifying corners according to the games of sports. Tactile element enabled customers to sympathize the feeling of participating in a basketball game by making them experience shoes products on the floor same as basketball court. Second, decorative element was showing a dynamic atmosphere suited to the sports store through mannequins or a display in visual experience. Especially in tactile experience, props were used to emphasize lightness and softness of products, and to make customers imagine relevant images. Dynamic and active atmosphere were produced by fast-beat music to raise informational immersion of products. Third, informational element delivered product information to customers in visual and auditory experience by utilizing a screen that images appear. Like this, various elements of VMD are being used in sports flagship stores, and sensory experience marketing maximizes their effect.