본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 초등학생의 미래와 현재에 대한 목표성향이 진로성숙도와 교과 성취도에 미치는 영향을 살펴보기 위한 것이다. 구체적으로 초등학생의 미래지향적 목표를 가족 지향적 목표, 사회 · 명성 지향적 목표, 부자 · 직업 지향적 목표로 측정하였고, 현재의 목표 성향으로는 4개의 성취목표지향성을 사용하였으며, 이들이 진로성숙도 및 교과 성취도에 미치는 효과를 탐색하였다. 연구대상은 G도 Y시에 소재하고 있는 3개 초등학교 6학년 학생 500명이며, SPSS PROCESS(Preacher & Hayes, 2004) 매크로를 사용하여 단계적 회귀분석을 실시하였고, 다중 매개효과를 추정하기 위하여 붓스트래핑 기법을 적용하였다. 연구 결과, 첫째, 가족, 사회 · 명성, 및 부자 · 직업 지향적 미래목표는 모두 진로성숙도에는 정적인 효과를 미쳤으나, 교과 성취도에는 가족 지향적 미래목표만이 통계적으로 유의한 정적효과를 보였다. 둘째, 가족, 사회 · 명성, 및 부자 · 직업 지향적 미래목표는 숙달 및 수행 접근의 성취목표지향성에는 정적인 효과를 미쳤으나, 회피 지향적 성취목표지향성에는 유의하지 않거나, 강도가 작은 정적인 효과를 보였다. 셋째, 미래지향적 목표는 성취목표지향성의 접근 지향적 목표 성향을 매개로 진로성숙도에 직, 간접 효과를 모두 나타내었다. 넷째, 미래지향적 목표는 성취목표지향성의 접근 지향적 목표 성향을 매개로 교과 성취도에 간접효과를 나타내었다. 다섯째, 미래목표지향성의 가족 지향적 목표 성향은 진로성숙도 및 교과 성취도 간의 관계에서 매개효과가 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여, 초등학생의 미래지향적 목표 성향의 특성을 파악하고, 미래지향적 목표 각 하위변인이 진로성숙도와 교과 성취도에 직 · 간접적으로 미치는 상대적 영향력을 확인하였다. 이에 현 정부에서 강조하는 진로교육을 통한 행복교육 강화의 타당성과 초등학생의 미래지향적 목표 성향에 대한 추가적 연구의 필요성을 제안하였다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등학생의 미래지향적 목표와 진로성숙도 및 교과 성취도의 관계 = The Mediation Effect of Achievement Goal Orientation on the Relationship Between Future-oriented Goal and Career Maturity Development / Academic Achievement : 성취목표지향성의 매개효과 김동욱, 손원숙 p.1-26

전인교육과 통합교과의 관련성 모색 = Exploring the Relation of Whole Man Education and Curriculum Integration 김승호 p.27-48

초등학생의 수학 학업정서 유형별 자기조절학습, 수학태도 및 수학성취도 = Types of Academic Emotion and its Relationships with Self-Regulated Learning, Math Attitude and Achievement for 5 to 6th Graders 박상현, 손원숙 p.49-73

초등학교 수업일수 및 수업시수 국제 비교 = A Comparative Study on School Days and Instructional Time of the Elementary School in Foreign Countries : Top 10 Countries in the Learning Curve Index 2014 : "2014 교육체제" 상위 10개 국가를 중심으로 박일수 p.75-95

개념체계의 근거로서 몸과 초등도덕교육에 대한 함의 = The Implication of A Body as the Foundation of Categorization and Conception for Moral Education of Elementary School 이연수 p.97-118

초등학교 입학 아동의 자모 인식, 단어 해독, 읽기 유창성 수행 수준 탐색 = An Examination of First Graders' Consonant-vowel Naming, Word Recognition, and Reading Fluency 정종성 pp.119-136

스마트교육기반 디지털교과서 활용수업 효과 분석 = Analysis of the Effects on Using Digital Textbook in the Classroom for Smart Education 천세영, 전미애, 방인자 p.137-161

생활지도 효능감과 대인관계 변인을 중심으로 한 초등학교 교사의 잠재프로파일분석 = The Structural Relation Between Elementary School Teacher's Guidance Efficacy and Related Variables of Interpersonal Relationships : Using a Latent Profile Analysis 홍석기, 이규미 p.189-212

교사 지도성이 초등학생의 학업 성취도에 미치는 영향에 관한 다층분석 = An Analysis of the Effects of Teacher Leadership on Student Achievement in the Elementary School Based on Hierarchical Linear Model 최지혜 p.163-187

초등교사의 전문성 발달 특성에 관한 연구 = An Study on Professionalism Development of the Elementary School Teachers 홍우림 p.213-236

참고문헌 (66건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 The effect of achievement motives, internal work value, and career barrier on high school Students` career attitude maturity and career preparation behavior 소장
2 교육부(2011). 2009 개정 교육과정. 교육부. 미소장
3 교육부(2012). 한국 진로교육 목표와 성취기준. 교육부. 미소장
4 교육부(2013). 학교교육 정상화 과제. 교육부 미소장
5 Analysis of Career Education Related Content in Australian Regular School Curricula 소장
6 Relative Potency of Intelligence and Motivation Variables in Predicting Academic Achievement 소장
7 Comparative Study on the Time Perspective between Korean and American College Students 소장
8 The Mediating Effects of Positive Self-Observation and Intrinsic Work Value between Experiential Activities and Career Maturity 소장
9 The Relationships Among Attachment to Parents, Personality Traits and Career Consciousness Maturity of Elementary School Students 소장
10 The Analysis of Structural Relationship among Intrinsic-Extrinsic Future Goals, Perception of Task Instrumentality, and Self-Regulated Learning Strategy 소장
11 Causal Relationship Analysis among Future Goals, Achievement Goal-Orientation, and Self-Regulated Learning 소장
12 The Development and Validation of Future-Oriented Goals Inventory 소장
13 The Longitudinal Relationships among Adolescents' Future Goals Perceptions, Self-Regulated Learning Strategy, and Academic Achievement 소장
14 A Longitudinal Study on the Effects of Intrinsic and Extrinsic Future Goals Perception on an Achievement Goal Orientation 소장
15 박병기, 정기수, 김선미, 이종욱(2005) 자기조절학습의 복합적 측정도구 개발과 타당화: 동기조절 척도의 통합을 중심으로. 교육심리연구, 19(2), 455-476. 미소장
16 대학생의 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계 소장
17 The Longitudinal Study of Factorseffect on Career Maturity for Secondary Students 소장
18 서우석(1994). 고등학교 학생의 진로의사결정과 관련변인. 서울대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
19 초등학생의 개인 및 부모환경요인과 학업성취와의 관계에서 학교소속감의 매개효과 소장
20 The effect of parents and students' motivation variables, and teacher's background and their socio-psychological variables on the achievement goal orientation 소장
21 meta analysis of achievement goal-academic achievement relationships 소장
22 Development and validation of life goal questionnaire 소장
23 The Effects of the Life Goal Types on Academic Self-concept, Academic Effort, Test-Anxiety: The Moderating Effects of Academic Achievement Levels 소장
24 The Effects of Behavioral Traps and Future Time Perspective of Adolescents on their Career Decision Making Competency 소장
25 A Study on the Effects of Future Orientation on Self-Esteem, Self-Control, Scholastic Performance, and Sexual Permissiveness among Korean Adolescents 소장
26 Moderating Effects of Achievement Goal Orientations On Relationships Between Academic Self-Efficacy and Career Aspirations 소장
27 The Validation of a Career Development Inventory for Elementary School Students 소장
28 초등학생의 진로성숙도 발달궤적과 예측요인 소장
29 Development of an Academic Achievement Goal Orientation Scale 소장
30 Developmental Trajectories of Peer Relation and Self-Concepts and their Effects on Future Goal Perception and Career Maturity: A Focus on Gender Differences 소장
31 Longitudinal study to lnvestigate the effects of parents' and students' factors 소장
32 A Study on the Structural Model of Career Identity, Achievement Goal, Learning Flow, and Academic Achievement 소장
33 임언, 정윤경, 상경아(2011). 진로성숙도 검사 개발 보고서. 한국직업능력개발원. 미소장
34 Development of Career Maturity Scale for Elementary Schoolers 소장
35 The Relationship and Latent Mean Analysis among Achievement Goal Orientation, Hope, and Academic Achievement 소장
36 학교생활적응과 학업성취도에 영향을 미치는 성취목표지향성, 희망 및 학습전략의 구조적 관계 소장
37 최영미(2013). 대학생의 미래지향목표, 근접하위목표, 과제도구성지각 및 자기조절전략간의구조적 관계. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
38 A Study on the Risk and Protective Factors Influencing Career Maturity in Adolescents 소장
39 한국교육과정평가원(2013). TIMSS 2011 결과에 나타난 우리나라 학생들의 학력 특성. 한국교육과정평가원 CRM 2013-17. 미소장
40 한국교육과정평가원(2014). PISA 2012 결과에 나타난 우리나라 학생들의 성취 특성. 한국교육과정평가원 ORM 2014-14. 미소장
41 중다목표관점에서의 성취목표와 자기조절 학습전략 사용간의 관계 소장
42 허현경(2011). 중등학생의 성취목표지향성, 메타인지, 학습전략과 학업성취 간의 구조모형분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문. 미소장
43 The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. 네이버 미소장
44 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2010). Self‐Determination. John Wiley & Sons, Inc. 미소장
45 A social^cognitive approach to motivation and personality. 네이버 미소장
46 Approach and avoidance motivation and achievement goals 네이버 미소장
47 A 2 × 2 achievement goal framework. 네이버 미소장
48 Krumboltz, J. D. (1994). Improving career development theory from a social learning perspectives. In M. L. Savickas & R. W. Lent (Eds.), Convergence in Career Development Theories (pp. 9-32). Palo Alto; Consulting Psychologists Press. 미소장
49 Lee, J. Q., McInerney, D. M., Liem, G. A., & Ortiga, Y. P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic-extrinsic motivation perspective. Contemporary Educational Psychology, 35(4), 264-279. 미소장
50 Lens, W., & Moreas, M. A. (1994). Future time perspective: An individual and a societal approach. Psychology of Future Orientation, 32, 23. 미소장
51 Maehr, M. L. (1989). Thoughts about motivation. Research on motivation in Education:Goals and Cognitions, 3, 299-315. 미소장
52 A Model of Future-Oriented Motivation and Self-Regulation 네이버 미소장
53 Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. 네이버 미소장
54 How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning 네이버 미소장
55 Nurmi, J. E. (2005). Thinking About and Acting Upon the Future: Development of Future Orientation Across the Life Span. Mahwah; Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 미소장
56 Future Time Perspective as a Predictor of School Investment 네이버 미소장
57 Relations between the development of future time perspective in three life domains, investment in learning, and academic achievement 네이버 미소장
58 Pervin, L. A. (1989). Goal concepts in personality and social psychology. Hillsdale; Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 미소장
59 SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. 네이버 미소장
60 The Function of Future Orientation as a Determinant of Human Behavior in Step-Path Theory of Action 네이버 미소장
61 Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. 네이버 미소장
62 Achievement Goal Theory at the Crossroads: Old Controversies, Current Challenges, and New Directions 네이버 미소장
63 Placing Motivation and Future Time Perspective Theory in a Temporal Perspective 네이버 미소장
64 Transition: from vocational guidance to counseling psychology. 네이버 미소장
65 Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development. Career Choice and Development, 2, 197-261. 미소장
66 Hayes, A. F. (2008). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis:A regression-based approach. New York; Guilford Press. 미소장