In this article, we explore foreign prestigious art colleges admission for providing opportunity to compare them with domestic art colleges and universities and to establish more robust college admission criteria and selection process in the future.
Postsecondary art institutions were selected based on the world renowned in music, theater, film and video, arts, and dance; The Juilliard School, Eastman School of Music, UCLA, California Institute of the Arts(Cal Arts), London Academy of Music & Dramatic Art(LAMDA), University of Southern California, Tisch School of the Arts of NYU, School of the Art Institute of Chicago. Analyses of art colleges and universities are divided into type and eligibility for admission, selection schedule and requirement materials, selection process(audition), and admission promotion strategy.
Implications for practice obtained from foreign art colleges and universities are as follows. First, the talents of applicants seeking to establish by higher education institution need to be specified. Second, there exist college talents not limited to the practical skills and knowledge, such as patience, potential, and the degree of tolerance carried out with colleagues. Third, there is a need to organize a typical schedule that allows applicants to fully prepare. Fourth, it should be appreciated that the admission selection factors which are utilized in critical according to each department is different. Finally, foreign universities, despite its worldwide reputation, has public relations in a variety of ways the contents of the major and on ongoing basis.본 연구는 국내의 예술대학 및 종합대학에 보다 충실한 대입전형 자료 및 전형방법을 제공하기 위한 목적으로 미국과 영국의 주요 예술대학 입학의 실천 사례를 탐색하였다. 특히, 미국과 영국의 예술대학 선정은 음악, 연극, 영상, 미술, 무용의 다섯 분야에서 세계적 명성을 얻고 있는 기관을 선정하였다. 선정된 기관은 The Juilliard School, Eastman School of Music, UCLA, California Institute of the Arts(Cal Arts), London Academy of Music & Dramatic Art(LAMDA), University of Southern California, Tisch School of the Arts of NYU, School of the Art Institute of Chicago 등이다. 이 기관의 입학관련 주요 자격과 일정, 전형자료 및 오디션을 중심으로 한 전형방법, 전형 홍보 전략을 중심으로 분석하였다.
분석 결과를 통해 국내 예술대학에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 대학과 각 전공영역이 추구하는 인재상을 확립하여 이를 명시할 필요가 있다. 둘째, 인재상을 검토해 보면, 인내력, 잠재력, 동료수행에서 관용의 정도와 같은 정의적 차원의 능력을 평가할 필요가 있다. 셋째, 각 대학의 전형일정과 함께 지원자가 준비해야 하는 과제에 대한 공지 및 선택의 여지가 충분히 제공되어야 한다는 점이다. 넷째, 전공에 따라 중요하게 활용되는 전형요소가 다르다는 점이다. 오디션은 주로 음악, 무용, 연기계열에서, 포트폴리오 평가는 무대미술, 디자인, 미술, 영상학부를 중심으로 이루어지고 있다. 다섯째, 외국의 각 대학들은 이미 그 명성이 세계적임에도 불구하고 지속적으로 학교 및 전공 내용을 다양한 방식으로 홍보하고 있다. 국내 예술대학에서도 고교-대학연계 프로그램, 상시 대입상담설명회 운영 등을 적극적으로 시행할 필요가 있다. 따라서 본 연구의 분석결과는 우리나라의 예술대학 및 종합대학에 대입 전형의 자료, 요소, 내용, 방법, 과정 등에 중요한 정보를 제공하는데 의의가 있다.