본 연구의 목적은 정서이해 과제를 중심으로 한 마음읽기 중재가 자폐범주성장애 아동의 마음상태 관련 어휘의 산출에 미치는 효과를 분석하는데 있었다. 연구대상은 생활연령이 4세~11세 사이이며, 언어연령이 4세 이상인 자폐범주성장애 아동 3명이었다. 중재는 김혜리, 유경 역(2001)의 자료를 바탕으로 연구자들이 재구성한 과제를 사용하여, 주 2회 씩 6주 동안 실시하였다. 평가는 아동에게 상황그림을 설명하도록 하여 아동이 산출한 마음상태 관련 어휘의 산출수준을 분석하였다. 연구결과, 중재기간 동안 대상아동들 모두 마음상태 관련 어휘의 총 산출점수, 총 산출빈도와 다양도, 그리고 마음상태 관련 어휘 범주의 유형수와 범주유형별 어휘의 다양성이 증가하는 경향을 보였으며, 또한 중재 후 유지효과가 나타났다. 본 연구는 정서이해과제를 사용한 마음읽기 중재가 자폐범주성장애 아동의 마음읽기 수준을 향상시키는데 효과가 있다는 것을 확인해다는 점에서 의의가 있다.This study investigated effects of teaching of mind-read on improving mental state utterances in children with ASD. Three ASD children age four and older participated in two twenty-minute sessions twice a week for six weeks. Probes were taken during each session in a multiple baseline design. The children’s performance was assessed over time by looking at: 1) How many spontaneous utterances were given about mental states, 2) NTW and NDW in mental state terms, and 3) The total number of types and the number of different words in mental state types.
The findings were as follows: The number of spontaneous correct responses was increased. The number of mental state-related utterances and their lexical diversity were higher as well. The maintenance phase of the program also proved to be effective the children were able to maintain their higher level of performance throughout it. By participating in programs such as this one, children with ASD can better understand others’minds and communicate more effectively about various mental attitudes.