본 연구에서는 전략적 원가관리기법의 사용정도가 정보만족도와 비재무적 성과지표의 사용에 의하여 경영성과에 미치는 구조적인 영향을 실증적으로 분석하였다. 연구결과에 따르면 전략적 원가관리기법의 사용정도는 경영성과에 직접적인 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전략적 원가관리기법의 사용정도는 또한 관리회계 정보의 만족도를 높이며 이에 따라 경영성과를 향상시키는 것으로 분석되었다. 반면에 전략적 원가관리기법의 사용정도는 비재무적 성과지표의 사용을 증가시키지만 비재무적 성과지표의 사용은 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상의 분석결과는 중소기업의 경영성과를 향상시키기 위해서는 전략적 원가관리기법의 도입목적에 적합한 구체적인 관리회계정보의 생산과 활용방안을 강구함과 동시에 실질적인 성과평가시스템의 개선이 필요하다는 점을 시사한다.This study empirically analyzes the relationship of Strategic Cost Management Technique (SCMT) usage and business performance of small and medium size companies. The study also analyzes structural influence of information satisfaction and utilizing non financial performance index on the relationship of SCMT usage and business performance. According to result, SCMT usage gives positive effect on the business performance. SCMT usage increase the extent of information satisfaction and performance improvement are followed by increasing the extent of information satisfaction. On the other hand, SCMT usage increase utilizing non financial performance indices but no significant improvement of performance on the consequence. These results suggest that in order for improving business performance of small and medium size companies, it is necessary to devise proper method of producing and implementing specific management accounting informations based on the purpose of SCMT introduction. A better way of implementing substantial performance evaluation system is also need to be considered for improvement of business performance.