창의성 교육은 모두가 이해하고 실행해야 할 대상이다. 2009 개정 교육과정이 개정의 주요 방향으로 창의성을 지향하면서 개별 교과 교육과정 및 연구들은 교과에 적절한 창의성 개념 및 교육방법을 밝히고 있다. 체육과 역시 2009 개정 교육과정에 따른 체육과 교육과정을 통해 창의성을 체육교과 교육의 중요한 방향으로 설정하고 있다. 또한 체육교육학 분야에서도 체육과 창의성 교육의 지향점이나 교육내용 선정의 근거, 그리고 창의성 교육의 가능성 등을 제시하고 있다. 그러나 이론적 논의에 비해 상대적으로 수업의 구체적인 실천방향을 제안하는 연구는 부족한 실정이다. 이 연구에서는 체육과 창의성 수업 방향 및 수업 체제를 탐색하며 연구 결과는 다음과 같다. 신체활동과 창의성의 관계 맥락을 토대로 체육과 창의성 교육영역을 움직임 창의성, 전술·전략 창의성, 제작 창의성으로 분류하였다(2장). 체육수업이 지향할 창의성 목표 수준을 창의성 스펙트럼에 근거해 구체화하였으며(3장), 수업 체제를 내용체제(교과내용지식/ 창의적 사고기술/ 창의적 심성)와 방법체제(기본 논리/ 학습과정과 활동체제/ 교수전략)로 정립하는 한편, 움직임 기술 수업 전략, 문제 구현전략, 정서적 분위기 조성 전략 등을 주요한 교수 전략으로 제시하였다(4장). 마지막으로, 제시한 수업체제를 기반으로 수업설계의 예를 제시하였다.The education of creativity is the most important aim for us to understand and to implement. Since 2009 revised curriculum has proposed a main revision direction as creativity, the domain of individual subject tried to suggest the concept and teaching methods appropriate to each subject. Also, 2011 revised P.E. curriculum set up the direction of P.E. as creativity, the domain of research explored on an educational objects, basis to select educational content, possibility to practice in P.E.. However, the discussion about a specific practical plan was not enough. Therefore, in this study I explored on practical direction and design system of teaching. The results are as followings. In the second chapter, I proposed the creative educational domain of P.E. as movement creativity, tactical & strategical creativity, making creativity. Also, I shaped the concept of P.E. creativity object in the third chapter, and in the forth chapter, proposed teaching system established as content system(foundation knowledge, process knowledge) & method system(learning process, system of teaching activity, teaching strategies). Lastly, I suggested the example of an unit plan in basis on the mentioned design system.