한국 투어 프로선수들의 활약으로 기업에서는 골프 선수를 프로모션 도구로 활용하는 경향을 보이고 있다. 이러한 측면에서 골프 에이전트의 활성화를 위한 타당한 방안책을 수립하기 위해 본 연구에서는 골프 에이전트에 소속되어 있는 프로골프 선수를 목적표집법을 이용하여 골프 에이전트 서비스에 대한 중요도와 만족도의 인식 정도를 평가하였다. 특히 결과를 토대로 국내 프로골프 시장에서 골프 에이전트의 서비스가 선수 및 기업이 만족될 수 있는 전략을 수립하기 위한 마케팅 기초자료로 활용하는데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 한국(여자)프로골프협회의 정회원을 모집단으로 선정한 후, 연구의 목적에 적합한 181명(남자=72/여자=109)의 자료를 수집하였다. 그리고 SPSS 15.0의 하위분석 프로그램인 기술통계, t 검증, IPA분석 등을 적용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 골프 에이전트 서비스의 모든 하위요인에서 중요도와 만족도에서 차이가 나타났다. 특히 홍보 요인에서 ‘홍보 활동’과 관리에서 ‘해외진출’, 홍보에서 ‘이미지 관리’가 다른 요인에 비해 많은 차이를 보였으며, 모든 요인에서 음(-)의 값을 보여 골프 에이전트 서비스에서 중요도에 비해 만족도가 낮게 인식되고 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 이를 토대로 IPA분석에서는 계약 요인의 ‘운동전념(Q7)', 관리의 ‘계약금 협상(Q1)’이 유지 강화의 1사분면에 필요한 영역으로, 홍보 요인의 ‘홍보활동(Q5)'과 ‘이미지관리(Q9)', 계약의 ‘구단계약(Q3)‘과 관리의 ‘해외진출(Q8)'이 2사분면에 집중적인 투자가 필요한 영역으로 평가되었다. 그리고 관리 요인의 ‘은퇴 후 진로(Q4)'와 계약의 ‘재테크(Q6)'가 3사분면에 재원의 가용여부에 따라 투여부가 결정되는 영역으로, 관리 요인의 ‘법률적 관리(Q2)’는 4영역에 지속적인 유지가 되는 영역으로 평가되었다. 이상의 결과를 기초로 골프 에이전트 관계자는 효율적인 서비스를 위해 영역별 가중치에 의한 필요한 영역에서 지속적인 투자를, 불필요한 영역에서는 보완하거나 제외시키는 방안으로 서비스를 제공하는 마케팅 전략을 제시해야 향후 골프 에이전트가 기업 및 골프선수에게 신뢰가 있는 기업으로 발돋움 할 것으로 기대된다.The functional aspects of active roles of Korean professional golfers at home and abroad and their agents have been rising as promotional tools for enterprises. In order to establish proper ways to vitalize the agents for professional golfers from this viewpoint, the purpose of this research is to conduct a comparative analysis on the degree of perception with regard to the degree of importance of golf agents’ services and the professional golfers’ degree of satisfaction with the services that their agents are providing for them and to provide basic data for establishing marketing strategies through presenting proper direction of the agent services in the domestic professional golf market. To achieve this in this research, the regular member players of PGA of Korea were selected as the population and a total of 365 data were collected using the purposive sampling method, and excluding the data not fitting the research purpose, the data collected from 181 respondents (72 males and 109 females) were used for the actual analysis. These collected data were analyzed by applying the descriptive statistics of SPSS 15.0, t-test, and IPA analysis, and the results are as follows. In all the subordinate factors of the golf agents’ services, there were differences in the degree of importance and the degree of satisfaction. Particularly, compared with the other factors, there were big differences in the ‘promotional activities’ in the promotion, and the ‘advancing into overseas markets’ in the management, and the ‘image management’ in the promotion, and they showed negative (-) values in all the items, indicating that the degree of satisfaction with the golf agents’ services was perceived to be lower than the degree of importance of the golf agents’ services. Based on this, the IPA analysis showed that the ‘concentration on exercise(Q7),’ of the contract and the ‘negotiation on down payment (Q1)’ of the management were evaluated to be the realm that needed to be maintained and reinforced, and the ‘promotional activities(Q5)’ and the ‘image management(Q9)’ of the promotion, and the ‘club contract (Q3),’ of the contract and the ‘advancing into overseas markets (Q8)’ of the management were evaluated to be the realm where the investment should be made intensively. And the ‘career after retirement (Q4),’ of the management and the ‘investment techniques (Q6)’ of the contract were evaluated to be the realm where investment should be made according to the availability of resources, and the ‘legal management (Q2)’ of the management was evaluated to be the realm which should be maintained continuously. Based on the above-mentioned results, it is expected that when the persons concerned in golf agents present the marketing strategies of making investments continuously in the realms, with weighted value by realm, where the investments are needed, and supplement or exclude the investments in the realm where the investments are not needed, in order to provide efficient services, they will be able to develop their businesses into reliable enterprises.