본 연구는 일제강점기에 존재했던 총론과 교과 교육과정 관련 문서들과 이후 시대 교육과정과의 문서 형식 및 용어의 유사성에 대한 관심에서 출발하여, 일제강점기부터 제1차 교육과정기까지 총론으로부터 교과 교육과정의 분화와 독립과정을 탐구하는데 연구의 목적을 두었다. 이에 따라 일제하의 각급학교 규칙, 규정, 교수요목 등과 1946년 교수요목, 그리고 1955년 제1차 교육과정까지 국가 수준 총론과 교과 관련 교육과정 문서 체계를 분석하였다. 연구 결과, 일제강점기 각급학교 규칙과 규정은 교육과정 총론과 교과를 통합한 형태의 총론에 해당하는 법이다. 이후 교수요목기부터 제1차 교육과정기까지는 문서가 분화되는 시기로, 교육법, 총론, 교과로 분리되었다. 체조는 일제강점기에 식민지정책의 도구로써 예외적으로 상세한 교과 교육과정으로 개발되었다. 강점기부터 제1차교육과정기까지 교육과정 총론 항목의 공통점은 (1) 학교 운영, (2) 학생의 입학과 졸업, (3) 학급 운영, (4) 연중 학사력, (5) 교과 교육과정 관련 내용이다. 오늘날과 다른 의미로 사용되는 주요 용어 ‘편제’는 일제강점기에 학급운영용어로, 현재는 교과목 구성으로 사용된다. ‘교칙’은 과정이나 교과의 ‘편성·운영지침’을 의미했으나, 현재는 사용하지 않는다. 교과 항목의 공통점은 교과의 ‘내용’과 ‘방법’이 포함된 점이다. 1946년 ‘교수요목’은 교과마다 다른 체제로 개발되었고 제1차 교육과정에 와서야 모든 교과가 거의 유사한 목차를 갖는 독립된 교과의 체계가 만들어지게 되었다. 연구결과에 따른 시사점으로 첫째, 일제강점기에 총론과 각론이 법속에 미분화 상태로 존재했고 총론과 각론간 연계는 오히려 공고했다. 현재 교육법,총론,교과에 산재한 사항들의 연계를 위해 역할 조정이 필요하다. 둘째, 교수요목기와 ‘교과중심’ 제1차 교육과정기 명칭의 재고가 필요하다. 교과 교육과정 초기 형태로서 교수요목이 탄생한 시기가 아니며, 전통적 교과중심 교육과정 사조의 구분과 무관하다는 점에서 부적절하기에 각각 ‘미군정청 교육과정기’와 ‘교과 교육과정 체계화’기를 제안하였다. 셋째, ‘교수요목기’와 제1차교육과정기 시기구분도 재고가 필요한데, 전자는 1945년 8월부터, 후자는 교육과정이 최초로 법령과 분리되어 ‘교과과정’의 이름으로 고시된 1955년부터로 할 것을 제안하였다.There aren't any significant comment of the time of enlightment of education in Korea (1881-1910) and the Japanese Colonial Period in the education(1911~1945) in the official curriculum documents. The research interest is the relations between the guidelines and the subjects, and the connection of curriculum documents between the changes of times. So this research aims to analyze the differentiation and independence of subject curricula from the general guidelines related documents from the Japanese Colonial Period to the 1st National curriculum. As a result, the curriculum related documents of the Japanese Colonial Period are laws and the independent subject curriculum is rare. But the school gymnastics(1914~1944) curriculum was developed for the sake of colonialism. The common characteristics of the documents are found that the regulation of (1) school management (2) the student's enrollment and graduation, (3) class grouping and management, (4) Academic Calendar of year, and (5) subject related content. Today's totally different meaning to key terms that are used. For example, “organization(編制, 편제)” in terms of class grouping and management in the times of colonial period, but the current meaning is subjects formation. ‘Rules(敎則, 교칙)’ of that time means the guidelines of currculum development and implementation but now it is not used as terms. The common characteristics of the subject related documents is that ‘content’ and ‘the method of instruction’ were included in common. In the ‘syllabus’ of 1946, the format of content of subject is diverse and the format of all the subject curriculum don't have same form till the 1st national curriculum in 1955. According to this research, there are several implications. First, the connection between the common guidelines and the subjects were made well at the times of colonial period, the time of the undifferentiated state. Second, the name of periods needs to be changed. This study proposes the “U.S. Military authorized curriculum period” instead of ‘syllabus’, and the ‘curriculum structuring period’, instead of “discipline-based curriculum period” that is another name of the 1st national curriclum. Third, the starting time of two periods need to be changed also, so ‘August 1945’ and ‘the year of 1955’ are proposed.