본 연구는 수용자의 인구학적 속성과 모바일 쿠폰의 사용경험유무에 따른 디지털 사이니지 광고의 효과를 분석하는데 초점을 두었다. 최근 모바일 광고(쿠폰)는 옥외 광고의 대표적인 매체로 자리매김을 하고 있는 디지털 사이니지 광고와의 통합과 융합 현상을 통해 새로운 형태의 촉진 활동 수단으로 관심을 모으고 있는 상황이다. 모바일 쿠폰의 사용경험과 디지털 사이니지 광고는 별개의 동떨어진 현상들이 아니다. 두 형태의 매체들은 상호독립적으로 존재하지만 광고 활용성의 측면에서 본다면 매우 상호작용성이 높은 매체라고 할 수 있다.
대학생 200명을 대상으로 조사 연구를 진행한 결과, 광고에 대한 태도, 상표에 대한 태도 그리고 구매의도 등에서 모두 동일하거나 유사한 연구결과가 나타났다. 다시 말해 인구학적 요인과 모바일 쿠폰 사용경험에 따른 디지털 사이니지 광고의 광고에 대한 태도, 상표에 대한 태도, 그리고 구매의도에 모두 유의적인 상호작용 효과가 나타났다. 여성인 경우, 모바일 쿠폰 사용경험자가 모바일 쿠폰 사용 무경험자보다 광고에 대한 태도, 상표에 대한 태도 그리고 구매의도가 더 높은 것으로 나타났다. 반면에 남성의 경우에는 모바일 쿠폰 사용경험자가 모바일 쿠폰 사용 무경험자보다 광고에 대한 태도, 상표에 대한 태도 그리고 구매의도가 더 높은 것으로 밝혀졌다.This study is focused on analyzing digital signage advertisement effect upon consumer's demographical attributes and whether of having experience of using mobile coupon. Recent mobile advertisement(coupon) is in situation gathering interest as a means of a new style promotion activity through integration and combination phenomenon with digital signage advertisement which emerged as a representing outdoor advertising. The experience of using mobile coupon and digital signage advertisement are not separate and remote phenomenon. It can be said that both two types of medias are very interactive in view of advertisement availability, though existed independently.
As a result of performing experimental study with object of 200 of college students subjects, all the same or similar results has been found in attitude toward advertisement, trademark and purchase intention. In other words, all meaningful interaction effects were shown in demographical factors, attitude toward digital signage advertisement upon experience of using mobile coupon and trademark. In case of women, it has been shown that the experienced persons in using mobile coupon were higher in attitude toward advertisement, trademark and in purchase intention than non-experienced person. On the contrary, in case of men, it has been found that the experienced persons in using mobile coupon were higher in attitude toward advertisement, trademark and in purchase intention than non-experienced person.