이 연구에서는 최근 종합편성채널의 출현과 복수 미디어렙의 등장으로 역동적으로 변화하고 있는 광고산업의 환경변화에 대해 고찰해보고, 통합 마케팅커뮤니케이션을 바탕으로 옥외매체사 차원에서 이에 대응하기 위한 브랜드 커뮤니케이션 전략을 제안하고자 했다.
연구결과, 변화하는 새로운 광고산업 환경에 능동적으로 대처하고 경쟁적 우위를 확보하기 위해서 옥외매체사의 최고 경영층은 홍보를 포함한 적극적인 미디어 프로모션 방안을 모색해야 함을 강조하고 있다. 아울러 옥외매체 브랜드 자산의 중요성을 인식하고 통합마케팅 커뮤니케이션을 바탕으로 중장기적인 차원에서 브랜드 자산을 키워나갈 브랜드 커뮤니케이션 전략의 수립을 제안하고 있다.The purpose of this study was to explore the environmental change of advertising industry in terms of then emergence of multiple program provider and media representatives, and to suggest the brand communication strategy of OOH media based on IMC(Integrated Marketing Communication).
As a result, in order to get the competitive edge under new environment of advertising industry, the top management of OOH media should understand the importance of IMC process for brand equity and prepare the active media promotion program including Public Relations and establish the brand communication strategy based in integrated marketing communication in the long term.