본 연구는 소비자의 능동적 광고 수용 개념이 중요해지고 있는 오늘날의 광고 환경에서, 최근 빠르게 확산되고 있는 뉴미디어 광고인 스마트폰 광고의 수용의도에 영향을 미치는 요인을 사용-확산과 미디어 상호작용성 개념 중심으로 파악하여 보았다. 이와 함께 관련 연구 분석을 바탕으로 인지욕구, 개인의 혁신성향, 광고에 대한 태도가 스마트폰 광고 수용의도에 미치는 영향을 함께 분석하였다. 연구결과 혁신확산 변인들이 뉴미디어 광고인 스마트폰 광고 수용의도의 중요한 예측변인이라는 것이 검증되었다. 구체적으로 개인적인 성향으로 혁신성향과 사용-확산 요인으로 스마트폰 사용의 다양성이 모두 스마트폰 광고 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 외 인지욕구, 광고에 대한 태도가 스마트폰 광고 수용의도에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 논의 및 결론 부분에서는 사용-확산 관점에서 스마트폰 광고 수용 연구의 의미 중심으로 학문적 의의 및 실무적 시사점을 논의하였으며, 연구결과의 옥외광고에의 시사점에 대하여 논의하였다.This study examined the influence of Use-Diffusion factor and perception of interactivity on the acceptance intention of smartphone advertising in the era of active consumer. This study also examined the influence of need for cognition, innovativeness, and attitude toward advertising on the acceptance intention of smartphone advertising.Findings indicate that use variety, innovativeness, need for cognition, and attitude toward advertising predict acceptance intention of smartphone advertising. Especially innovation related variables of innovativeness and use variety were verified as important predicting variables for the acceptance intention of smartphone advertising. Based on the results, academic and practical implications are discussed. Especially the significance of advertising acceptance study for smartphone in the view point of Use-Diffusion view was discussed. Also, the implication of this study for OOH media was discussed too.