프로골퍼의 심리상태를 확인하기 위해 현재 사용되는 일반적인 척도는 우찬명(2003)이 개발한 심리적기술 척도이다. 심리적기술 척도는 경기 전에 나타나는 불안, 다양한 상황에서 선수의 행동과 의식을 평가할 수 있는 도전의식, 다음 플레이에 대한 구체적 심상화 능력을 측정할 수 있는 심상조절, 선수의 행동이나 생각을 통한 자신감, 주의를 집중하는 능력, 위기상황을 극복할 수 있는 능력인 각성조절 등의 6가지 하위요인으로 구성되어 골퍼들이 다양한 심리적 요인들을 자율적으로 조절하여 최대의 경기력을 발휘할 수 있는 능력을 측정한다. 본 연구에서는 프로골퍼의 심리상태를 측정할 수 있는 심리적기술 척도가 남자와 여자에게 동일하게 사용될 수 있는지를 확인하기 위해, 또한 남자와 여자에 따라 심리적기술 척도의 차이가 존재하는지를 확인하기 위해 구조방정식 모형을 적용한 잠재평균분석을 실시하였다. 분석결과에 의하면, 6개 요인 구조가 프로골퍼의 성별에 공통적으로 사용될 수 있을 만큼 보편 타당한 문항으로 제작되었다는 결과를 얻었다. 또한 남자 프로골퍼는 자신감, 도전의식, 불안에서 여자에 비해 높게 지각하며 다른 요인들은 차이가 나지 않았다. 따라서 본 연구는 심리적기술 척도가 성별에 동일하게 사용될 수 있어 프로골퍼의 심리상태에 대한 발달과정을 연구할 수 있는 토대를 제공한다는 점에서 의의가 있으며, 성별에 따라 심리적기술에서 차이를 보인 것은 성별에 따라 심리기술 프로그램을 제시해야 그 효율성이 높다는 결론을 얻었다.Currently, criterion of psychological skill factors by Woo (2003) is used to check out the pro- golfer’ mental state generally. Psychological skill factors consist of 6 subdivision(Pre-game anxiety, challenge being able to evaluate the player’s doing and sense in various situations, image training being able to measure the detailed imaging ability for next game, self-confidence from the player’s movement and thinking, concentrating one’s attention, and wake-control being able to deal with a crisis) measure the pro-golfer’s ability it makes the most of athletic performance by controlling the psychological factors voluntarily. The purpose of this study was verifying psychological skill factors to be usable as common to gender neutral, and verifying differences of each factor between genders by analyzing the latent means with construct equivalence verification.
The study found psychological skill factors of comprising 6 questions was produced with reasonable questions; this is available to both genders in common. Also, male pro-golfer’s confidence, challenge, anxiety among psychological state elements was higher than female relatively, and another elements was not different between gender. In conclusion, first the common use of psychological skill factors to gender neutral is meaningful to supporting study for the golfer’s mental state’s progression. Second golf coaches are able to improve instructive efficiency for the golfers by presenting personal psychological skill program that included reasonable information of gender psychological state.