이 연구는 광고를 교육에서 어떻게 활용할 것인가에 관한 것이다. 미디어교육으로서 광고활용교육은 크게 세 가지 영역으로 나눌 수 있다. 첫째는 소비자 교육으로서 광고교육이다. 소비자들이 합리적으로 광고를 판단하여 광고에 현혹되지 않고 올바르게 분별할 수 있는 의식을 갖도록 하는 교육이다. 둘째는 광고를 교육을 위한 재료로 어떻게 활용할 것인가에 관한 영역이다. 광고는 창의성과 다양한 표현의 가장 풍부한 콘텐츠이므로 교육을 위한 교재로서 매우 유용하다고 보았다. 셋째는 광고를 통해 자본주의의 모순을 파악하고 광고 속에 들어 있는 이데올로기를 비판적으로 파악하는 능력을 기르는 교육이다. 현재 한국에서는 광고를 학교교육에서 활용하여 창의성과 표현력을 높이는 시도가 이루어지고 있으나 아직 체계적으로 진행되지 못하고 일부 관심 있는 교사들이 참여 하고 있는 실정이다. 광고를 활용한 교육이 활성화되기 위해서는 좀 더 다양한 교안과 지도안이 마련되어야 할 것이며 교사들에 대한 체계적인 교육프로그램 그리고 교육 동기를 부여하는 제도적인 대안들이 마련되어야 할 것이다.Advertising is very valuable instrument for education because it contains abundant creative factors. Many scholars in media and education are worthy of notice to the possibility of advertising in education. They believe that creativity is the most important concept in advertising process could be enhanced by using advertisements. And there are still false or exaggerated advertisements that mislead consumers and violate consumers' rights. In addition advertising spreads capital ideology into people. Sometimes advertisingis criticised that it hides cotradiction of capitalism. Advertising education as media education consist of three domains. First, it is to educate creativity and expressivity by using advertisement. Second, it is to educate consumers to not mislead with deceptive advertising. Third it to educate citizens to intrinsically realise the truth of capitalistic economy system through advertising.
Finally the implications of this study is that more program, teaching material, teaching aids and technique should be developed to revitalize advertising audience education.